Toyotas solid state-batteri holder i en evighed

Toyota sigter mod at lave solid state-batterier, der bevarer 90 % af batterikapaciteten efter hele 40 år. Se hvad det betyder for prisen og bæredygtigheden i fremtidens elbiler.

Toyotas solid state-batteri holder i en evighed

Toyota har afsløret, at bilmærkets kommende solid state-batteri skal kunne bevare 90 procent kapacitet efter hele 40 år. Teknologien kan gøre elbiler langt billigere og mere bæredygtige, end de allerede er.

Se også: Alle elbiler fra Toyota

90 % batterikapacitet efter 40 år

Toyota sigter mod, at selskabets kommende solid state-batterier kan bevare 90 procent kapacitet efter hele 40 år. Det oplyser Toyotas Keiji Kaita, der er  præsident for Toyotas Carbon Neutral Advanced Engineering Development Centre, til mediet Car Expert.

Faststofbatteriet kommer derfor til at holde meget længere end de biler, det skal sidde i, og kan derfor også genbruges i nye biler.

Toyotas solid state-batteri vil have lav degradering, hurtigere opladning på cirka 10 minutter, længere rækkevidde på mindst 1.000 km og højere sikkerhed takket være den faste elektrolyt. Til gengæld vil prisen på batteriet også være markant højere end dagens elbilbatterier – noget der vil udligne sig over tid, hvor totaløkonomien vil gøre Toyotas solid state-batteri billigere på grund af den ekstremt lange levetid.

Toyotas plan for introduktionen af solid state-batteriteknologi. Foto: Toyota

Toyota vil derfor sigte mod at kunne garantere 90 procent batterikapacitet efter 40 år. Til sammenligning er den gængse kapacitetsgaranti i elbiler i dag på 70 procent kapacitet efter 8 år eller 160.000 km.

Toyota samarbejder med virksomheden Idemitsu Kosan om den faste elektrolyt og virksomheden Sumitomo Metal Mining om udviklingen af katodematerialet. Den første anvendelse af batteriet menes ifølge foreløbige oplysninger at blive en enten en hybrid eller i sportsvognen Lexus Electrified Sport Concept omkring 2027 eller 2028.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Ekstrem levetid kan gøre elbiler billigere

Hvis Toyotas solid state-batterier rent faktisk kan holde i 40 år og genbruges i flere elbiler, kan det få enormt stor betydning for danskerne.

For det første kan elbiler blive markant billigere, fordi batteriet er den dyreste enkeltkomponent i en elbil. Hvis et batteri kan flyttes fra én elbil til en anden, kan prisen på nye elbiler uden batteri falde dramatisk, mens man blot genbruger et eksisterende elbilbatteri. Det vil samtidig reducere behovet for at udskifte batterierne og dermed nedbringe både service- og vedligeholdelsesomkostningerne.

Forskellen mellem et konventionelt litium-ion-batteri og et solid state-batteri. Foto: Murata

Miljømæssigt vil det være et kæmpe fremskridt, da der skal udvindes langt færre råstoffer som litium, nikkel og kobolt til produktion af nye elbilbatterier. Det mindsker CO₂-aftrykket fra produktionen og kan gøre elbiler endnu grønnere set over hele elbilernes levetid. Kort sagt kan danskerne se frem til billigere elbiler, lavere driftsomkostninger og et mere bæredygtigt elbilmarked.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Fordele og ulemper ved solid state-batterier

Solid state-batterier er en ny batteriteknologi under udvikling, som mange bilproducenter og batteriproducenter investerer enorme summer i at udvikle. Læs meget mere om fordele og ulemper ved solid state-batterier.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Hvorfor vælge elbil?
Priser på de billigste elbiler i Danmark