Elbilbatterier holder meget længere end frygtet

Er der grund til at bekymre sig over, om højvoltsbatteriet i en elbil pludselig skal udskiftes? Nej, absolut ikke, viser ny undersøgelse.

Elbilbatterier holder meget længere end frygtet

Nye data viser, at batterier i moderne elbiler næsten aldrig skal udskiftes. Recurrent har analyseret over 30.000 elbiler, og kun 0,3 procent af de nyeste elbiler har fået nyt batteri. Det er langt færre, end mange frygter.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Kun 0,3 procent af moderne elbiler får nyt batteri

Nye data fra Recurrent, som har analyseret over 30.000 elbiler, viser, at højvoltsbatterier generelt holder langt bedre, end mange frygter. På tværs af alle årgange er det under 4 procent, der har fået udskiftet batteriet i bilernes levetid. Det tal inkluderer de ældste elbiler, der er mere end 10 år gamle.

Det er især de første generationer af elbiler, der trækker gennemsnittet op. Blandt den første generation af elbiler, som kom i perioden 2011 til 2026, har cirka 8,5 procent fået udskiftet batteriet. Det inkluderer elbiler som den første Tesla Model S, den første Nissan Leaf og Renault Zoë. Disse batterier havde ikke vandkøling, langt mindre avancerede battericeller og mere primitive batteristyringssystemer (BMS-systemer).

 

Kun 2 procent af 2. generation af elbiler fra 2017 til 2021 har fået udskiftet batteriet. Det inkluderer elbiler som Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Audi e-tron og Tesla Model X. I den periode er elbilerne gået over til vandkølede batterier, som beskytter dem langt bedre, bedre BMS-systemer og højere batterikapaciteter, så batterierne gennemgår færre cyklusser.

I de nyeste, moderne elbiler fra 2022 og frem er det kun 0,3 procent, som har fået udskiftet batteriet. Det skyldes introduktionen af nye batterikemier som LFP, forbedrede udgaver af NMC-batterier, bedre BMS-systemer og endnu højere batterikapaciteter.

Det er også værd at hæfte sig ved, at andelen af batteriudskiftninger stiger med alderen. Derfor vil 2. og 3. generations elbiler formentlig også have en højere andel af udskiftninger, når disse elbiler er 5-10 år ældre end i dag. Ikke desto mindre indikerer tallene tydeligt, at der også er sket teknologiske forbedringer, som forklarer den store forskel.

Tallene er godt nyt for de mange danskere, der tøver med at købe elbil af frygt for pludseligt at stå med en regning på 50.000 til 150.000 kr. for et nyt batteri. Tallene tyder på, at moderne elbilbatterier i praksis holder længere end bilen, og at risikoen for et batteriskift uden for garanti er meget lille.

Se også: Disse elbiler er bedst til prisen

Bliv klogere på elbilbatterier

Udviklingen af ny batteriteknologi går rasende hurtigt. Kan du heller ikke følge med? Få overblikket over de forskellige batteriteknologier.

Vi anbefaler:
Seneste nyt om elbiler i 2025, 2026 og 2027
Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Se priser på de billigste elbiler
Hvorfor privatlease elbil?