iPad bankede konkurrenterne i første kvartal

Lanceringen af den nye iPad og en prisnedsættelse på forgængeren hev Apples markedsandel for tablets helt op på 68 procent.

iPad bankede konkurrenterne i første kvartal

Apple vandt nye markedsandele i de første tre måneder af 2012, hvor syv ud af ti solgte tablets var en iPad.

Det viser nye tal fra analysehuset IDC.

Apple kan således tilskrives 11,8 millioner af de i alt 17,4 millioner solgte tablets i første kvartal. Det giver en markedsandel på 68 procent – 13 procentpoint højere end i samme periode i 2011. Ifølge IDC blev Amazon, som står bag den Android-baserede Kindle Fire-tablet, overhalet af Samsung, der er nyt navn på andenpladsen.

Tablet-tilbagegang efter rekord-kvartal

Det samlede tablet-salg er dog kommet ned i en bølgedal i forhold til rekord-kvartalet i slutningen af 2011.

Godt hjulpet på vej af julehandlen blev der langet 28,2 millioner tablets over disken i perioden oktober-december, mens tallet fra første kvartal 2012 lyder på 17,4 millioner enheder – det vil sige en tilbagegang på 38 procent.

Det har også ramt Apple, som går tilbage fra 15,8 millioner iPads i sidste kvartal af 2011 til 11,8 millioner i første kvartal af 2012. Som tidligere nævnt æder firmaet dog stadig markedsandele, da Apples fald er mindre end konkurrenternes.

I begyndelsen af marts blev den nye iPad lanceret, og forgængeren iPad 2 blev samtidig reduceret i pris.

IDC tør endnu ikke spå om de kommende Windows 8-tablets virkning på markedet, da man endnu ikke kender til prislejet for disse produkter. De forventer dog, at andet halvår vil byde på skarp konkurrence.