Marken er mejet med en smartphone
Landmænd er ikke ‘bonderøve‘ uden sans for teknologi. Hvis du havde den opfattelse, er den i hvert fald forkert. Det viser en ny undersøgelse, lavet blandt 300 danske landmænd.
I dagligdagen på et landbrug bruges smartphonen ganske aktivt, til blandt andet at følge udviklingen i vejret og kornpriserne.
Blandt danske landmænd under 50 år har 41 procent en mobil med internet-adgang, og en ud af fem bruger smartphonen op til to timer om dagen. E-mail, nyheder og Facebook har særlig interesse.
I den brede befolkning har 27 procent internet aktiveret på deres telefon.
Hele to ud af fem landmænd med en smartphone har desuden hentet landsbrugsrelaterede programmer ned på mobilen.
– “Jeg får lokale vejrudsigter, daglige noteringer på kornpriser og anden faglig information på min Android-telefon, og jeg har altid min PDA i lommen til at registrere mine markbehandlinger,” siger Klaus Løjtved, der driver landbrug på Sydfyn.
Det er Sermo Analyse der på vegne af Bayer CropScience har gennemført undersøgelsen.