Apple giver licens til et styresystem for første gang i 30 år
Apple er notorisk kendt for at foretrække lukkede, skræddersyede økosystemer, som kun fungerer på den måde, som Apple har tiltænkt. Men i forsøget på at være relevant inden for bilismen har Apple måttet gå nye vejen.
Læs også: Tim Cook bekræfter store AI-nyheder fra Apple “senere i år”
Apple slipper lidt af kontrollen
For første gang i 30 år har Apple nemlig besluttet, at vejen frem er at licensere sin software frem for selv at sidde tungt på både hardware og software uden andre virksomheders adgang.
Det drejer sig nærmere bestemt om Apples nye CarPlay-oplevelse i biler. Apple er begyndt at give bilproducenter licens til at bruge selskabets CarPlay-software. Dermed kan Apple CarPlay integreres direkte i bilerne uden brug af iPhone. Apple præsenterede næste generations Apple CarPlay for et års tid siden.
Apple CarPlay har hidtil fungeret ved at kræve en iPhone, som tilsluttes en bil enten trådløst eller via kabel. Da bliver telefonens skærm projiceret op på bilens infotainmentskærm, men al software drives af brugerens iPhone.
Det nye Apple CarPlay er pendanten til Googles Android Automotive, der er integreret i bilerne.
Porsche og Aston Martin har fået licens
I første omgang er det bilproducenterne Porsche og Aston Martin, som har fået licens til det nye Apple CarPlay. Dermed har de fået lov til at indbygge Apple CarPlay direkte i deres infotainmentsystemer. Porsche præsenterede sin nye Taycan med Apple CarPlay forleden.
Det er to meget eksklusive bilproducenter, som har fået licensen, hvilket ikke er helt tilfældigt. Apple ønsker nemlig ikke at slynge om sig med licenser til det nye Apple CarPlay, og det vil derfor være forbeholdt få og eksklusive bilproducenter.
Det giver også Apple mulighed for at sikre, at CarPlay ikke bygges direkte ind i biler, som ikke har den fornødne hardware til at afvikle Apple CarPlay ordentligt. På den måde kan Apple sikre en høj brugeroplevelse, selv om andre virksomheder bruger Apples software.
Konkurrent til Android Automotive
Med det nye træk fra Apples side gør de sig til direkte konkurrenter til Google og søgegigantens Android Automotive-infotainmentsystem, som også er direkte indbygget i en række biler.
Det lader dog ikke til, at Porsches implementering af Apple CarPlay er nær så dyb, som man ser med Android Automotive. I tilfældet med Porsche Taycan er det stadig Porsches eget infotainmentsystem, der anvendes, mens det nye Apple CarPlay adskiller sig ved at have adgang til bilens data.
Disse biler tæller blandt andet mærker som Polestar, BMW, Renault og Maserati. Netop bilproducenten Porsche gør dog også brug af Android Automotive – dog kun i den nye Porsche Macan EV.