Apple udsættes for massiv kritik af spiludviklere
I februar begyndte spiludviklere at udtrykke frustration over Apple Arcade. De påpegede, at selv om tjenesten oprindeligt var rentabel, var Apple begyndt at reducere forudbetalingerne og “bonuspuljen” per spil.
Derudover begyndte Apple at nedlægge projekter med kort eller slet ingen varsel.
Se også: Seneste nyt om Android og iOS
Udviklere er utilfredse med betalingen
Ifølge Mobilegamer.biz er udviklerne fortsat utilfredse med, hvordan Apple kører sin “betal én gang – spil alt det, du vil”-spilabonnementstjeneste. Udviklere påpeger, hvordan Apple har forsinket betalinger – nogle gange op til seks måneder – hvilket har bragt mindre spilstudier i usikre situationer.
Udviklerne er også utilfredse med Apples kommunikation – eller mangel på samme.
“Der kan gå uger, hvor vi slet ikke hører fra Apple, og deres generelle svartid på e-mails er tre uger, hvis de overhovedet svarer”, siger en udvikler til mediet.
Nogle har endda kaldt Apples tekniske kundeservice for “elendig” og den værste, de har set nogen steder. Selv kvalitetssikrings- og opdateringsprocessen er frustrerende, hvilket får nogle udviklere til helt at undgå at opdatere deres spil.
Og senest, med udgivelsen af Apple Vision Pro, bliver mange spiludviklere mere og mere frustrerede, fordi headsettet har svært ved at køre komplekse spil. Apples ingeniører ser ikke ud til at kunne give nogen indsigt i, hvordan Apple Vision Pros hardware eller software fungerer, eller “hvordan vigtig middleware skal arbejde sammen med det.”
“Det er meningen, at vi skal kunne stille produktmæssige, tekniske og kommercielle spørgsmål, men ofte dukker halvdelen af Apple-teamet ikke op, og når de gør, aner de ikke, hvad der foregår og kan ikke svare på vores spørgsmål – enten fordi de ikke har nogen viden om, hvordan de skal svare, eller fordi de ikke kan dele oplysningerne af fortrolighedshensyn,” siger en udvikler.
Se også: Priser og tilbud på iPhones
Apple Arcade er ikke, hvad det plejede at være
Selvom Apple forventer, at indieudviklere skaber nye spil til Apple Vision Pro, giver virksomheden ingen kompensation eller løfter om at promovere eller markedsføre spillet, når det er færdigudviklet og lanceret.
Det har dog ikke altid været sådan. Mange udviklere mener, at Apple Arcade plejede at være betydeligt mere rentabel. Nogle udviklere påpeger, at de ikke ville eksistere uden Apple Arcade.
Mange udviklere bemærker, at det sandsynligvis skyldes, at techgiganten ser mobilspil og spiludviklere som et “nødvendigt onde”. Virksomheden er klar over, at spil står for en betydelig del af overskuddet under samlebetegnelsen Tjenester (Services), men er ikke sikker på, hvilken retning Apple skal gå.
“Helt ærligt, så tror jeg ikke, at Apple forstår sig på spil og gamere. Jeg mener, at Apple Arcade generelt er en god idé, men de har brug for et klart mål for, hvor det skal hen, og hvad det skal bruges til. Det er et spørgsmål, de er nødt til at besvare og så handle derefter”, siger en udvikler.
En særligt frustreret udvikler talte imod Apple Arcade og sagde: “Det er som et voldeligt forhold, hvor den misbrugte bliver i forholdet i håb om, at den anden partner vil ændre sig og blive den person, du ved, de kunne være.”
I april sagde Apples direktør Alex Rofman, at Apple Arcade ikke var sat i verden for at tjene penge til virksomheden, men han insisterede også på, at spiludviklerne fik en rimelig kompensation.
Det er ikke første gang, at spiludviklere har kritiseret Apple for sit manglende engagement i Apple Arcade og spiludviklere. I februar lød det fra en spiludvikler, at Apple Arcade er ved at rådne op.