Kinesiske mobilproducenter driver fremgang i salget i Europa
I første kvartal af 2024 skete der den første stigning i antallet af solgte smartphones på det europæiske marked siden 2021. Det kan vi i høj grad takke de kinesiske producenter for, idet det er dem, der har bidraget til den største fremgang i salget i Europa.
Læs også: Apple udvikler foldbar iPhone eller iPad med selvhelende skærm
Stigning i salget af smartphones, men stadig dystre tendenser
Antallet af solgte smartphones i årets første kvartal var 10 procent højere end i første kvartal sidste år, viser tal fra Counterpoint Research. Dermed bliver der endelig sat en stopper for det årlige fald i det europæiske salg siden 3. kvartal 2021.
“Det europæiske marked viser tegn på bedring, og forbrugertilliden er i bedring hjulpet på vej af nogle interessante innovationer inden for AI på enhederne”, siger Jan Stryjak, der er associate director hos Counterpoint Research, og tilføjer:
“Men vi er ikke ude af skoven endnu. Selvom vi forventer, at markedet vil vokse med generere encifret vækst resten af 2024, er det stadig på baggrund af et ekstremt dårligt 2023, og vi forventer ikke at vende tilbage til niveauet før pandemien lige med det samme,” advarer han.
Counterpoint Research går ikke i dybden med, hvorfor deres udsigter er så dystre, men vi kan nok gætte på, at det skyldes den økonomiske modvind, der har været på globalt plan siden 2022. Inflationen er stadig høj i Europa, og renterne er stadig høje.
Kinesiske mærker er de store vindere
Rapporten beskriver, at de største vindere i Europa var kinesiske telefonmærker – hovedsageligt Xiaomi, Realme og Honor. De oplevede alle en stigning i antallet af solgte smartphones på henholdsvis 11, 59 og 67 procent i forhold til året før.
Det står i kontrast til Samsung, som kun voksede med syv procent, og Apple, som faktisk oplevede et fald på en procent.
Apple mangler ny iPhone SE – salg af iPhone 15 falder
Kinesiske telefonmærker har haft større succes i Central- og Østeuropa end på resten af kontinentet, hvor Xiaomi var nummer et i næsten to år i træk. Men i dette kvartal oplevede Kinas smartphonemærker deres største vækst i Vesteuropa og tabte terræn andre steder. Samsung overhalede Xiaomi i Central- og Østeuropa for første gang siden 1. kvartal 2022.
Med hensyn til markedsandel er Realme og Honor stadig ret små med fire procent hver, mens Xiaomi har ligget stabilt på 11 procent. Samsung og Apple er stadig de største mærker med henholdsvis 32 procent og 25 procent. Desuden er Apples salg blevet dæmpet af det faldende momentum for iPhone 15. Manglen på en ny iPhone SE-model hjalp heller ikke.
Mens Europas og Kinas smartphonemarkeder oplever et opsving, ser det stadig ikke så godt ud i USA. I 1. kvartal faldt antallet af solgte mobiltelefoner i USA med otte procent i forhold til året før.