Vil have advarsel på sociale medier
Den øverste sundhedsrådgiver i USA vil have advarsler på sociale medier på samme måde som på cigaretpakker. Vivek Murthy, der er øverste sundhedsembedsmand og rådgiver om sundhedspolitik, mener, at sociale medier skal mærkes som sundhedsskadelige.
Han støtter sig til undersøgelser fra tobaksindustrien, som viser, at de grimme advarsler på cigaretpakkerne faktisk har en positiv effekt på bevidsthed og adfærdsændring.
Ifølge Murty er der en klar sammenhæng mellem sociale medier og øgede symptomer på angst og depression hos unge mennesker.
Vivek Murthy kommer med en række forslag til tiltag, der kan forbedre de unges online-liv såsom at deaktivere push-notifikationer og automatisk afspilning af videoer.
Se også: Sådan begrænser du barnets skærmtid på en iPhone og iPad
Mindre er helt klart bedre
Herhjemme har vi også for nylig haft diskussioner om især helt unges skærmbrug. Mange bruger mere end tre timer om dagen på skærmen. Her har Sundhedsstyrelsen den holdning, at skærmtid bør begrænses: Jo yngre børnene er, desto kortere skærmtid.
Der er delte meninger om, hvorvidt skærmtid er skadeligt, men mange unge er samtidig der, hvor de ikke selv formår at begrænse deres skærmtid, og så er det hele jo allerede kørt af sporet. Mange undersøgelser viser også, at mindre skærmtid fører til mere velvære.
Det mener USA’s Surgeon General, Vitech Murthy, altså også. I en kronik i New York Times opfordrer han direkte til, at sociale medier udstyres med advarsler.
Se også: Find bedste mobilabonnement til børn og teenagere
Kan ikke stå alene
Vitech Murthy mener ikke, at advarsler i sig selv er nok til at få unge væk fra skærmen. Han vil også gerne have, at forældre, skoler og andre institutioner bliver bedre til at minimere unges skærmtid.
En advarsel på sociale medier vil her sende et klart signal til både forældre og unge om, at sociale medier kan påvirke både sundhed og mental sundhed negativt. Han skriver, at sociale medier er forbundet med øgede symptomer på angst og depression hos unge mennesker, og at en sådan advarsel derfor bør være tydeligt markeret, så alle besøgende får budskabet.
Han henviser også til en række andre foranstaltninger, som han gerne vil gøre obligatoriske:
- Stop for indsamling af følsomme data fra unge mennesker
- Begrænsning af push-meddelelser og automatisk afspilning af videoer
- Stop for “infinite scrolling” – indholdsstrømme, der aldrig slutter
- Reducere fremhævelsen af “likes”
- Justering af algoritmer for at fremme sundere og mere nyttigt indhold i stedet for indhold, der maksimerer tid og engagement
Vitech Murthy mener, at sådanne funktioner er særligt skadelige for hjerner under udvikling og bidrager til overforbrug.
Se også: Guides og tips til mobilabonnementer