Apple bukker under for EU-krav

Apples misvisende ”garanti” får ny ordlyd, og firmaet bukker dermed under for flere EU forbrugerorganisationer.

Apple bukker under for EU-krav

Vi har tidligere skrevet om hvordan Apple bruger ordet garanti om en ydelse vi i Danmark i forvejen har, nemlig reklamationsretten.

Reklamationsretten dækker forbrugerne i op til to år efter købsdatoen, det har Apple dog ikke reklameret med, de har nemlig i deres annonceringer udtrykt det som, at forbrugerne kun har et års garanti hos dem.

Hvis man som forbruger, ifølge Apple, skulle have to års garanti var det nødvendigt at købe et tillægsprodukt kaldet AppleCare Protection Plan.

Problemet var bare, at Forbrugerrådet mente det var vildledende markedsføring, da ydelsen ikke stiller forbrugeren bedre end den i forvejen forbrugervenlige reklamationsret vi har herhjemme.

Det er der nu blevet lavet om på efter lang tids pres fra flere forbrugerorganisationer i EU, heriblandt Danmark.

Apple skriver nu på deres hjemmeside at alle EU borgere er dækket af de to års reklamationsret ved køb af Apples produkter i en Apple butik eller hos en Apple forhandler.

Tidligere var det kun ved køb af Apples produkter igennem dansk detailhandel at det var muligt at hente to års reklamationsret, da den danske butik er omfattet af forbrugerloven.

Dermed bukker Apple under for EUs pres, og følger lovgivningen.

Læs mere:
Baggrund: forskellen på garanti og reklamationsret

Opdateringer i sagen

Få den kronologiske fortsættelse i sagen og anvisning til hvor du finder seneste nyt om emnet. mobilsiden fulgte op på sagen. Allerede d. 10/4/2012 fulgte vi historien op med nyheden; Apples topchef verdens bedst betalte – Nyheden kan læses her. Seneste nyt om emnet finder du her.