Apple forsinker blokering af annoncesporing til 2021

Apple havde med kommende iOS 14-opdatering til iPhones planer om, at gøre livet surt for annoncører. Men nu tyder det på, at de giver efter for presset fra milliardindustrien og forsinker funktionen.

Apple forsinker blokering af annoncesporing til 2021

En funktion i det kommende iOS 14 til iPhone betød, at man som forbruger kunne sige nej tak til annoncesporing. Den nye funktionalitet er blevet utroligt godt modtaget hos forbrugere verden rundt, men nu kunne det tyde på, at presset fra annoncebranchen gør, at Apple har besluttet at udskyde funktionen til næste år.

Læs også: Apple gør livet surt for annoncører i iOS 14

Vi er efterhånden blevet vænnet til, at de målrettede reklamer og milliardindustrien bag ligger inde med utroligt meget data om os forbrugere. Det blev derfor taget mod med kyshånd, da Apple præsenterede en funktion i iOS 14, som gjorde det muligt for forbrugeren at takke nej til denne sporing.

Det betyder ikke, at man ikke bliver udsat for reklamer, men det forhindrer placeringen af cookies på iPhones, som giver de målrettede reklamer baseret på data fra den enkelte person.

Læs også: Apple vil forhindre virksomhed i at bruge frugt-logo

Forsinket til næste år

Store appudviklere og annoncenetværk, som Facebook, har talt imod funktionen. De forudser et kæmpe tab på annonceindtjeningen, da de forventer de fleste iPhone-brugere vil takke nej til denne sporing. Apple har uden tvivl oplevet et stort pres fra denne milliardindustri, men ingen ved om det er derfor funktionen forsinkes. Appudviklere udtaler, at de normalt får mulighed for at tilpasse sig nye funktioner i Apples software, men denne gang har producent ikke givet dem denne mulighed. Og det kunne netop været det Apple vil med denne forsinkelse.

Det er dog ærgeligt for forbrugeren, som skal vente længere på denne funktion. Apple skriver til mediet Techcrunch, at sporingstilladelsen vil træde i kraft fra tidligt næste år. Lad os håbe der ikke går “AirPower” i den og den aldrig bliver til noget. Kan Apple klare presset fra de store annoncører? Det må tiden vise.

Se også: Sammenlign priser på de bedste iPhones

Apple har længe haft fokus på, at lade forbrugerne vide, at iPhones passer på privatlivet. Her er den seneste reklame:

Læs også: Apple Watch Series 6 og iPad Air 4 lanceres 8. september

Emnets videre forløb

Her følger vi op med den seneste udvikling i sagen. Daniel Søgaard Hald kunne ikke slippe historien. d. 3/9/2020 fulgte vi historien op med sagen Rygte: Apple Watch Series 6 og iPad Air 4 lanceres 8. september – Fortsættelsen om emnet kan læses her. Vi følger op på emnet. Se seneste nyt her.