Ny Gmail-funktion gør det lettere at afmelde nyhedsbreve
Google har introduceret en ny genvej i Gmail-appen til Android-telefoner kaldet ”Administrer abonnementer”. Denne nye indbakketype viser alle tilmeldinger i en overskuelig liste.
Den nye liste over tilmeldinger er placeret under papirkurven i fanen i venstre side og viser navn, e-mailadresse og antal e-mails fra hver afsender, som man er tilmeldt e-mails fra.
Funktionen rulles gradvist ud via en opdatering fra Google servere og er endnu ikke tilgængelig på alle enheder. Google ventes også at introducere funktionen på iPhone og på web.
Se også: Nu synkroniserer Gmail din signatur på mobilen
Farvel til spam i indbakken med få klik
Den nye funktion er en kærkommen hjælp til de mange danskere, der gennem tiden har fået tilmeldt sig et utal af nyhedsbreve og markedsføring fra virksomheder – for eksempel for at kunne deltage i en konkurrence, modtage rabatter, få adgang til gratis indhold eller for at få nyhedsopdateringer om en kommende elbil.
Fælden er, at man ofte ikke får trykket på den lille ”afmeld nyhedsbrev”-knap, der gemmer sig nederst i de e-mails, der gerne kommer i stride strømme, når man først har givet samtykke til online markedsføring fra en virksomhed.
Takket være den nye funktion bliver det utroligt let for forbrugere at få en oversigt over alle de nyhedsbreve og spam-e-mails, som man med fordel kan afmelde for at lette trykket på sin indbakke.
Det giver mindre spam og mindre rod i indbakken, og funktionen er ekstremt tidsbesparende, da man nemt kan opsige abonnementer på e-mails ét sted frem for at skulle gennemgå enkelte e-mails individuelt.
Når først en funktion som denne bliver bredt tilgængelig, er det formentlig også noget, som afsenderne af online markedsføring vil kunne mærke, idet Gmail er den mest brugte e-mailtjeneste.
Vi hilser den nye funktion velkommen og ser frem til mindre spam i indbakken.
Se også: Ny Gmail-funktion gør det nemmere at overskue lange e-mailtråde