Sikkerhedsfunktion i Google Maps kan øge risikoen for ulykker
I de seneste måneder er Google Maps begyndt at bede brugere, der har med navigation slået til, bekræfte hændelser i trafikken gennem et pop op-vindue. I vinduet opfordres brugeren til tage stilling til, om hændelsen er til stede eller ej. Funktionen er tilgængelig i Google Maps på mobilen og via Android Auto, Android Automotive og Apple CarPlay.
Se også: 10 geniale funktioner i Google Maps, som du ikke kender til
Sikkerhedsfunktion distraherer under kørslen
Intentionen om at advare bilister om hændelser i trafikken såsom uheld, vejarbejde og havarerede køretøjer er god, men over for mediet Fast Company advarer eksperter om, at funktionen paradoksalt nok kan distrahere bilister og øge risikoen for ulykker.
![](https://mobilsiden.s3.eu-central-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2025/02/11140225/google-maps-android-auto-incident-reports-5_6a2d16.jpg)
Ifølge Birsen Donmez, der er professor i industriteknik ved University of Toronto, og som forsker i distraheret kørsel, kan de påtrængende notifikationer fjerne opmærksomheden fra vejen.
”Hvis anmodningen sker på en strækning, hvor der ikke er så mange, der kører omkring dig, er det sandsynligvis ikke et problem. Men hvis det dukker op, når du ved, at du snart skal dreje, og du virkelig har brug for at fokusere, kan det forvirre dig og aflede din opmærksomhed,” siger hun.
Kate Moran er UX-rådgivningsekspert ved Nielsen Norman Group og kritiserer Google for ikke at lade brugerne slå funktionen fra.
”Det er ikke, fordi intentionen bag funktionen er dårlig, men det er måden, den er blevet implementeret på, der er problemet. En god oplevelse ville være at give folk mulighed for at sige: ‘Lad være med at bede mig om disse pop op-vinduer mere’. Men endnu bedre ville det være at kræve, at folk selv slår det til,” siger hun.
Googles Maps’ søsterapp Waze har haft en lignende funktion i mange år. Forskning har tidligere vist, at de konstante meddelelser under kørslen kan være farlige for både bilister og fodgængere.
Se også: Nu viser Google Maps ladestandere på kortet
Perspektivering
Det er velkendt, at touchskærme i biler øger risikoen for ulykker, fordi man ikke på samme måde kan mærke taktil feedback, som når man trykker på fysiske knapper. Derfor vil Euro NCAP fra 2026 slå hårdt ned på de bilproducenter, der fjerner fysiske knapper og gemmer det hele bag store infotainmentskærme.
Samtidig sker der et skift i retning mod, at flere bilproducenter prioriterer bedre stemmestyring for netop at mindske behovet for at trykke sig gennem et væld af knapper for at betjene simple ting som klimaanlægget eller musikken.