To ud af tre føler, at techgiganterne aflytter deres telefoner
Du kender det højst sandsynligt. Du taler med en bekendt om et specifikt emne, som du føler, du hverken har googlet eller skrevet med dem om. Og alligevel støder du kort tid efter på en annonce på nettet, i apps eller på sociale medier om præcist det, som I snakkede om.
Det kan ikke være andet end overvågning. Det er mange danskere i hvert fald overbeviste om. En ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget for Ingeniørforeningen, IDA, viser nemlig, at to ud af tre danskere har en fornemmelse af, at der kommer reklamer om noget, som de kort tid forinden har talt med nogen om.
31 procent svarer, at de ofte føler dette, mens 35 svarer, at de enkelte gange føler dette. 28 procent svarer, at de aldrig har følt det, mens 6 procent svarer ved ikke.
Læs også: Facebook: ‘Rasende brugere ser ikke på annoncer’
Aflytning gennem telefonen er en vandrehistorie
Men er der så noget om det? Aflytter techgiganterne virkelig vores telefoner og serverer målrettede reklamer ud fra, hvad vi snakker med andre om?
Svaret er nej, hvis man spørger Jørn Guldberg, der er IDAs it-sikkerhedsekspert. Han finder det bemærkelsesværdigt, at så mange danskere har haft den oplevelse.
”Det er aldrig bevist, at de store tech-giganter lytter med, og målretter reklamer efter, hvad samtalen indeholder. Både Facebook og Google har flere gange kategorisk afvist, at de benytter sig af metoden. Benytter man sig af digitale assistenter, kan billedet dog være et andet. Både Google og Apple anfører i deres privatlivsreglementer, at optagelser, der indtales til de digitale assistenter, kan gemmes og bruges til at videreudvikle og forbedre teknologien, så her er billedet et andet. Disse assistenter kan man vælge at slå fra rimeligt nemt,” siger han.
Han afviser derfor, at techgiganterne aflytter brugerne til at servere reklamer. Det behøver de nemlig slet ikke for at kunne målrette annoncer:
”En af årsagerne til, at så mange har følelsen af at være aflyttet, kan skyldes at tech-giganterne allerede har et særdeles finmasket net, der samler tusindvis af digitale spor på nettet. De ved med andre ord det meste om folk i forvejen. Og hvor uhyggeligt det end lyder, så kan de forudsige din adfærd, sammenligne med andre der ligner dig, og på den måde sende dig annoncer, der baserer sig på en grundig personkarakteristik. Det kan minde om at være aflyttet,” forklarer Jørn Guldberg.
I alt 2.000 danskere i alderen 18 til 17 år har deltaget i undersøgelsen.
Læs også: Android P forhindrer apps i at aflytte dig uden din viden