Facebook forsvarer igen reklamesporing forud for Apples privatlivstiltag
Tilbage i juni 2020 annoncerede Apple, at man ønskede at give iPhone-brugere muligheden for at tage stilling til, om applikationer må gøre brug af tilpassede annoncer. På samme måde som man skal give applikationer lov til at få adgang til dine kontakter, billeder eller lokationsdata skal brugeren vælge, om en applikation må spore dig på tværs af andre apps og hjemmesider – med andre ord om applikationen må bruge oplysninger om dig gennem cookies fra både den pågældende app og fra andre apps og hjemmesider.
Tiltaget ventes at få store konsekvenser for apps, hvis forretningsmodel bygger på indsamling og udveksling af data om brugerne. Det gælder for eksempel Facebook. Derfor var Facebook-direktøren Mark Zuckerberg også tidligt ude med hård kritik af Apples planer om at give iPhone-brugerne kontrollen med deres data.
Apple besluttede at give Facebook længere tid til at tilpasse sig ændringerne. It-giganten rykkede derfor lanceringen af tiltaget.
Men i de seneste måneder har Apple varslet, at funktionen nu ruller ud i starten af 2021 som en del af iOS 14.5.
Læs også: Facebook vil have iPhone-brugere til at tillade reklamesporing
Går “svær periode” i møde – lancerer endnu en kampagne
Det har nu fået Facebook til at søsætte endnu en kampagne (i december kørte Facebook kampagnen ’Speak Up for Small Businesses’).
Facebooks nye kampagne hedder ’Good Ideas Deserve to Be Found’ og er offentliggjort sammen med et længere blogindlæg. Her forsøger det sociale medie at argumentere for, hvorfor målrettede annoncer er vigtige for den måde, folk opdager små virksomheder på Facebook og Instagram på.
Kampagnen er rettet mod virksomheder, som annoncerer på Facebook. I blogindlægget er det heller ikke tilfældigt, at Facebook skriver, at de og annoncørerne går ind i en ”svær periode”.
Det er værd at dvæle ved, at Apple ikke forbyder målrettede annoncer. Apple giver blot slutbrugerne retten til selv at bestemme over, om en app må få adgang til det såkaldte Apple’s ID for Advertisers (IDFA) – med andre ord om en applikation kan tracke dig på tværs af applikationer og hjemmesider.
Facebook ved godt, at rigtig mange iPhone-brugere ikke vil tillade Facebook at spore dem. Og da langt størstedelen af Facebooks brugere anvender det sociale medie på mobilen, herunder iPhones, vil det forringe Facebooks mulighed for at kunne give mere målrettede annoncer. Facebooks påstand er, at det i sidste ende vil ramme de små virksomheder, som er afhængige af målrettet annoncering.
Men man skal dog heller ikke glemme, at Facebook i forvejen ved utroligt meget om deres brugere. Så når alt kommer til alt, skal Facebook nok klare sig alligevel.
Læs også: Apple forsinker blokering af annoncesporing til 2021
Emnets videre forløb
Få efterfølgende nyt i kronologien og tjek seneste nyt om temaet. Lasse Olsen kunne ikke slippe historien. 23/2/2021 publicerede vi historien om Apple overhaler Samsung: Solgte flest smartphones i 4. kvartal 2020 – Du læser den her. Få også seneste nyt i sagen ved at trykke her..