Sådan bliver Sonys kommende PlayStation 5 VR-headset
Sony er på vej med et nyt VR-headset, som skal erstatte det oprindelige PlayStation VR-headset fra 2016. Sony løftede allerede lidt af sløret for det næste PS VR tilbage i februar, men for nylig er der dukket en række nye spændende oplysninger op om headsettet. Det skete på en privat konference, hvor Sony i al hemmelighed forsøgte at informere udviklere om deres kommende headset.
Læs også: Sony annoncerer PlayStation 5 VR-headset
HDR OLED-skærm med høj opløsning
Noget af det vigtigste i et VR-headset er en god skærm. Det er det, der giver en indlevende spiloplevelse. På det punkt ser Sony også ud til at forbedre sit VR-produkt mærkbart. Det forlyder, at det næste PlayStation VR udstyres med en 4K OLED-skærm med en opløsning på 4.000 x 2.040 pixels – det vil sige 2.000 x 2.040 pixels per øje. Til sammenligning har Sonys eksisterende PS VR-headset en opløsning på 960 × 1.080 pixels per øje. Det næste headset får altså en fire gange højere opløsning per øje.
Den højere opløsning giver mening, når man ser på, hvad HTC Vive Pro 2 fra maj 2021 præsterer: 4.896 x 2.448 pixels i alt eller 2.448 × 2.448 pixels per øje.
Måske ikke helt overraskende vil skærmene også understøtte HDR. Der meldes dog intet om opdateringshastigheden, men mon ikke det næste headset også kommer til at ligge på 90-120 Hz? Det er i hvert fald tilfældet både med det nuværende PlayStation VR og HTCs nye Vive Pro 2.
PlayStation VR til PS5 skulle også komme med et bredere synsfelt på 110 grader. Det er 10 grader mere end i det oprindelige headset. Dog matcher det ikke HTC Vive Pro 2 med et synsfelt på 120 grader.
Der kommer angiveligt også øjentracking i headsettet. Det skulle gøre det muligt at reducere det område, hvor spillet skal renderes, til kun det område, hvor øjnene kigger. Dermed kan det kommende PlayStation-VR afvikle spillene mere effektivt.
Nye controllere med berøringssensorer
Også de to controllere skulle blive opdateret. Der skulle angiveligt komme berøringsfølsomme sensorer ved tommel-, pege- og langfingeren. Ud over at registrere, hvornår man rører berøringssensorerne skulle de også være i stand til at kunne registrere, hvor langt fra controlleren ens fingre er. I 2020 dukkede en række patenter op, som viser, at netop dette skulle være noget, som Sony arbejder på.
Sony har allerede afsløret, hvordan controllerne kommer til at se ud. Der bliver tale om en enorm forbedring, da controllerne kommer til at minde meget mere om dem, man kender fra HTCs Vive-headset. Controllerne har både en analog pind og aftrækkere som på den normale DualSense-controller.
Læs også: Sony fremviser VR-controllere til PlayStation 5
Hybrid-VR skal gøre det muligt at spille AAA-titler
Sonys eksisterende VR-headset understøttes af over 600 forskellige spiltitler. Blandt dem er Doom 3 VR Edition, STAR WARS: Squadrons, Sniper Elite VR, Marvel’s Iron Man VR, Hitman 3, Beat Saber og Minecraft.
Mange af de helt store PlayStation-spil, de såkaldte AAA-titler, er dog endnu ikke optimerede til den medrivende VR-oplevelse.
Det vil Sony angiveligt gøre noget ved. Sony skulle have oplyst til spiludviklerne, at man vil sigte mod hybrid-understøttelse af VR for at kunne tilbyde brugerne flere AAA-titler i VR. På den måde vil brugere selv kunne vælge, om man ønsker at spille et spil i normal tilstand på en tv-skærm eller i VR-tilstand via headsettet.
Ifølge Bloomberg har Sony ikke planer om at lancere det næste VR-headset før perioden omkring Thanksgivining og nytår i 2022 – altså slut november eller december 2022.