Hoteller bruger robotter til at dække ledige stillinger

Robotterne overtager de jobs, mennesker ikke vil have, det kan også meget vel blive trenden på hoteller i fremtiden - det sker faktisk allerede nu.

Hoteller bruger robotter til at dække ledige stillinger

Hotelbranchen var en af dem, der blev ramt hårdest af coronapandemien, og selvom de rejsende er vendt tilbage til hotellerne, så er medarbejderne det ikke. Ifølge data fra amerikanske Labor Department er der i dag 350.000 færre personer ansat på amerikanske hoteller sammenlignet med februar 2020, lige inden pandemien brød ud.

I gennemsnit har hotellerne øget lønnen med 25 procent og tilbyder større fleksibilitet i forhold til skemalægningen. Men det er stadig svært at finde arbejdskraft. Det skriver NPR, der er en uafhængig, nonprofit medieorganisation, der blev grundlagt mere en mission om at skabe en mere oplyst offentlighed.

Se også: Dansk robot skal fjerne plastik fra åer

Hoteller tvinges til at bruge robotter i stedet for mennesker

Flere og flere hoteller tyr derfor til robotter for at dække stillinger, som det tidligere var mennesker, der havde. Garden City Hotel på Long Island i USA har for eksempel investeret i et par 35 kilo tunge industristøvsugere i robotform sidste år.

Prisen lå på omkring 30.000 dollars stykket. Det er noget af en pris i forhold til de almindelige robotstøvsugere, vi kender fra vores egen dagligstue som iRobots Roomba-serie, men de har allerede tjent prisen ind igen, flere gange tilmed.

Hotelchef på Garden City Hotel, Grady Colin siger til NPR, at det sparer en hel stilling at støvsuge alle etager med robotten. Det betyder med andre ord, at en ansat kan blive sat til andre opgaver en hel dag. Eller rettere sagt, så er der en stilling, de ikke behøver kæmpe for at få besat.

Se også: Priser på robotstøvsugere

50% af stillingerne kan ikke besættes af mennesker

På Garden City Hotel er der omkring 15-20 procent af stillingerne, der ikke er besat. Colin, der har arbejdet i branchen i mange år, har aldrig oplevet noget lignende, siger han.

Med forventninger om et travlt 2023 er hotellet begyndt at se på hvilke andre opgaver, der kan klares af robotter.

Deepak og Deepa Patel ejer Country Inn and Suites-hotellerne ved Baltimore og de fortæller en lignende historie til NPR. De kan heller ikke finde personale til deres 81 værelser store hotel. Inden pandemien var det ikke ualmindeligt for hotellet at have op til 30 ansatte. Nu er der blot 14, selvom lønningerne er blevet øget med 60 procent.

Derfor overvejer de også robotter som en løsning, og har mere konkret tænkt på at lease en robotstøvsuger, samt at installere en avanceret indtjekningsdisk ved hoveddøren, så gæsterne selv kan tjekke ind uden en ansat i kød og blod.