Advarer mod at bruge skærme til at berolige dit barn
At sætte en skærm foran et barn er en effektiv måde at holde dem underholdt og stille på – og det fungerer også ret godt for voksne. Som en konstant beroligende teknik kan det have sine ulemper, ifølge en ny undersøgelse.
Forskerne undersøgte den måde, hvorpå digitale enheder blev brugt til at berolige oprevne børn i alderen 3 til 5 år. Undersøgelsen omfattede 422 forældre og det samme antal børn og blev gennemført mellem august 2018 og januar 2020, inden COVID-19-pandemien satte skoler og hjemmeliv over styr.
Se også: Abonnementer til børn
Skærme forhindrer børn i at regulere følelser
Det, holdet fandt, var, at øget brug af enheder som beroligende mekanismer var forbundet med større følelsesmæssig reaktivitet eller dysregulering hos børnene i løbet af flere måneder. Det udmøntede sig i hurtige humørskift og øget impulsivitet, for eksempel.
Sammenhængen var særlig stærk hos unge drenge og hos børn, der allerede havde tegn på hyperaktivitet, impulsivitet og et stærkt temperament. Det ser ud som om disse gadgets kan forhindre børn i at udvikle deres egne måder at regulere følelser på.
“At bruge mobile enheder til at berolige et lille barn kan virke som et harmløst, midlertidigt redskab til at reducere stress i husstanden, men det kan få langsigtede konsekvenser, hvis det er en regelmæssig beroligende strategi,” siger den udviklingsorienterede adfærdspædiater Jenny Radesky fra University of Michigan.
“Især i den tidlige barndom kan apparater fortrænge mulighederne for udvikling af uafhængige og alternative metoder til selvregulering,” uddyber Radesky.
En kortvarig lindring af et surt barn med skærm kan altså føre til langsigtede problemer med deres følelsesmæssige udvikling.
Se også: Hvordan påvirker teknologi mennesket?
Moderat brug er i orden – men ikke som primært redskab
Forfatterne til undersøgelsen lægger vægt på at understrege, at moderat brug af enheder kan være nyttig og kan ikke let fjernes helt, men de advarer samtidig om, at det ikke bør bruges som den primære eller hyppige måde at forsøge at holde børn rolige på.
“Vanen med at bruge enheder til at håndtere vanskelig adfærd styrkes med tiden, efterhånden som børnenes krav til medierne også styrkes. Jo oftere enhederne bruges, jo mindre øvelse får børnene – og deres forældre – i at bruge andre håndteringsstrategier,” lyder det advarende fra Radesky.