Computerspil giver bedre kognitive resultater hos børn

Børn, der spiller videospil tre eller flere timer om dagen, får bedre resultater i kognitive hukommelsestest end børn, der ikke spiller.

Computerspil giver bedre kognitive resultater hos børn

Er det skadeligt for børn og unge at spille computerspil i flere timer på daglig basis? Det er en debat, der er blevet diskuteret i årevis. Ny undersøgelse viser, at der i i hvert fald er nogle positive effekter ved computerspil, også når børn spiller i 3-4 timer hver dag.

Næsten 2.000 børn har været med i et studie udført af forskere fra Vermont Universitet, Burlington, USA, om spils indflydelse på kognitive evner.

Se også: Bedste telefoner til gaming

Computerspil giver bedre impulskontrol og hukommelse

De børn, der spillede, havde bedre kognitive resultater, herunder impulskontrol og hukommelse, end børn der aldrig har spillet.

Undersøgelsen, der er publiceret i JAMA Network Open, fortæller, at studiet er med til at forstå sammenhængen mellem at spille og udviklingen af hjernen.

Undersøgelserne viste, at der var en højere hjerneaktivitet i den del af hjernen, der bliver associeret med opmærksomhed og hukommelse hos børn, der spiller end hos de børn, der ikke spiller videospil.

Se også: Hvordan påvirker teknologi menneskets hjerne?

Kan klare mere udfordrende opgaver

Samtidig viste undersøgelserne, at der var mere hjerneaktivitet i den del af frontalhjernen, der er associeret med kognitiv udfordrende opgaver og mindre aktivitet i de dele, der er relateret til synet, hos børn der spiller computerspil.

Forskerne tror, at disse mønstre skyldes de praktiske øvelser, der kommer med at spille videospil, som kan være kognitiv udfordrende. Samtidig kunne det lave visuelle resultat skyldes de mange gentagende spil, der typisk spilles.

Forskerne fortæller også, at børn, der allerede er gode til den type af kognitive udfordringer, søger dem blandt andet ved at spille computerspil. Dette kan være et usikkerhedsmoment ved undersøgelsen, slår de fast.

Se også: Computerspil kan bruges i skolen til læring om miljøet

Ingen evidens på at spil gør børn voldelige eller deprimerede

Det var ikke muligt gennem studiet at konkludere statistisk, at børn der spiller videospil, er mentalt sundere end de børn, der ikke spiller. Det er noget, der forsat skal undersøges i takt med, at børnene bliver ældre.

Samtidig finder undersøgelsen heller ikke statistisk evidens på, at børn bliver mere aggressive, voldelige og deprimerede af at spille videospil.