COVID-19 og heftig skærmbrug kan give små børn autismesymptomer

Coronaepedemien kan være skyld i, at flere børn kommer til at opleve symptomer på autisme om nogle år, advares der mod i ny undersøgelse.

COVID-19 og heftig skærmbrug kan give små børn autismesymptomer

Et ny studie viser, at der er en sammenhæng mellem skærmforbrug og udvikling af autismelignende symptomer hos de helt små børn. Studiets hovedforfatter Dr. Karen Heffler fra Drexel University i Philadelphia siger, at deres studie udvider meget af den research, der allerede er gjort på området.

Hun uddyber ved at udtale, at der allerede er meget litteratur, der påviser, at interaktion mellem forælder og spædbarn har en positiv påvirkning for barnets senere udvikling. Ligeledes er der ligheder mellem skærmbrug og forsinket udvikling.

Se også: Skal man vælge en mobil med lav mobilstråling? JA!

Flere symptomer ved skærmbrug

Resultaterne viste, at tid brugt foran skærmen i alderen 12 måneder var forbundet med fire procent større ASD-lignende (Autisme Spectrum Disorder) symptomer. Daglig leg med en forælder var knyttet til ni procent færre ASD-lignende symptomer.

Forfatterne til studiet mener, at studiet kommer i en kritisk tid, hvor mange børn er placeret foran skærmen grundt nedlukning rundt omkring i verden. Forældre, der skal få arbejde og hjemmegående børn til at fungere tyr til skærmen som hjælp og distraktion. Det er i hvert fald hvad forskernes bekymring går på. Og det advares mod kan få store konsekvenser for de små.

Med til historien hører, at andre forskere, der har dykket ned i studiet, der blev udgivet i JAMA Pediatrics, er kritiske over for konklusionen og validiteten bag studiet. Studiet kan læses her.

Neurobiolog: Skærme hæmmer børns udvikling

Den franske neurobiolog Michel Desmurget udgav i 2019 en bog med titlen “Den digitale idiotfabrik – skærmene udgør en fare for vore børn”. Han peger på, at overdreven brug af skærme blandt børn fører til lavere intelligens, ringere sprogkundskaber, begrænset ordforråd, koncentrations­besvær, dårligere impulskontrol, mindre empati, søvnforstyrrelser, overvægt og en række andre sundhedsproblemer.

Han slår fast, at brug af skærme hæmmer børns udvikling og henviser til Sverige og Finland, der tidligere to af toplandene i PISA-test, men det er også to af de lande, der har fokuseret voldsomt på digitalisering af undervisningen. Det har haft den konsekvens, at de er styrtdykket i både matematik og læsning i løbet af de seneste år, ifølge Desmurget.

Se også: Nyheder om IT og sundhed