Disney skrotter fremtidens måde at skabe fortællinger på

Disney har lukket sin afdeling for metaverset ned, selvom de har kaldt teknologien for fremtidens måde at fortælle på. Det skyldes besparelser.

Disney skrotter fremtidens måde at skabe fortællinger på

Metaversets fremtid har fået endnu en mavepuster. Efter sigende har også underholdningsgiganten The Walt Disney Company nemlig valgt at droppe den afdeling i selskabet, der arbejder med udvikling af metaversteknologien.

Det betyder, at 50 personer har mistet sit job som en del af en større omstrukturering, hvor totalt 7.000 personer bliver afskediget.

Ifølge Wall Street Journals kilder ønsker Disney ikke længere at bibeholde den afdeling, der arbejdede med næste generation af historiefortælling og brugeroplevelser.

Derfor nedlagde Disney afdelingen, der arbejdede med udvikling af metaverset.

Se også: Bedste VR-headset til gaming

Dropper fremtidens måde at fortælle på

Tidligere CEO for Disney, Bob Chapek, der forlod selskabet i november 2022, har ellers beskrevet metaverset som ”netx great storytelling frontier” – altså fremtidens måde at skabe fortællinger på.

Afdelingen for metaverset hos Disney havde til opgave at finde frem til forskellige teknologiformater, som Disney kunne skabe indhold i og de skulle også have udforsket, hvordan metaverset kunne spille en rolle inden for fantasy sport, forlystelsesparker og andre brugeroplevelser.

Se også: Hvilke teknologier bruger man til metaverset?

Fyrer 7.000 ansatte

Disney har som så mange andre tech-selskaber været nødt til at skære ned i personalestyrken for at kunne håndtere den nuværende økonomiske situation.

I sidste måned annoncerede selskabet en plan, der skal spare dem for 5,5 milliarder dollars og reducere antallet medarbejdere med 7.000 personer som en del af en større omstrukturering.

Den nok største fortaler for metaverset, Meta Platforms, har også problemer efter at have investeret enorme summer i teknologien.

Investorer har udtrykt bekymring om selskabets langsigtede strategi for metaverset, og de har også oplevet lav efterspørgsel fra brugerne. Samtidig har der været forvirring blandt brugerne om, hvordan teknologien skulle bruges i nogle af de tidligere projekter.