Forskere har udviklet mobilspil, der skal forbedre hukommelsen hos ældre

Rytmiske spil kan bruges til at forbedre hukommelsen hos ældre mennesker, viser ny forskning, så ældre bliver mentalt skarpere i længere tid.

Forskere har udviklet mobilspil, der skal forbedre hukommelsen hos ældre

Hvad nu, hvis noget, der er rigtig sjovt at bruge sin fritid på, også kan forbedre ens kognitive evner? Det er præcis det et nyt rytmisk musikspil lover. Man bliver ikke kun bedre til at spille trommer, man får også bedre korttidshukommelse, i hvert fald hvis man er oppe i alderen.

I en undersøgelse af spils effekt på hukommelsen blev 47 voksne mellem 60 og 79 år delt ind i to grupper. Den ene gruppe spillede det rytmiske musikspil Rhythmicity og den anden spillede et almindeligt spil, hvor man søger efter ord. Begge spil blev spillet i 20 minutter om dagen, fem dage om ugen i otte uger.

Se også: Mobilabonnementer til ældre

Musikspil forbedrer hukommelsen hos ældre

Forskellen mellem de to grupper var tydelig. I takt med at deltagerne klarede sig gennem Rhythmicity, havde spillets metoder til at arbejde med visuel opfattelse og selektiv opmærksomhed en stor effekt på korttidshukommelsen, hvilket blev testet ved hjælp af øvelser med genkendelse af ansigter.

Analyserne efter undersøgelsen blev foretaget via EEG under en genkendelsestest med ukendte ansigter. De, der havde spillet Rhythmicity, var bedre til at identificere ansigter efter at have spillet i otte uger. Aflæsningerne af EEG viste også øget aktivitet i den del af hjernen, der har med læsning af musik og visuel korttidshukommelse at gøre.

“Som antaget var det kun rytmetræningsgruppen, der udviste forbedret korttidshukommelse på en ansigtsgenkendelsesopgave, hvilket giver vigtige beviser for, at musikalsk rytmetræning kan gavne præstationen på en ikke-musikalsk opgave,” skriver forskerne i den offentliggjorte rapport om undersøgelsen.

Se også: Bedste abonnementer til ældre

Tilpasser sværhedsgraden

Rhythmicity er udviklet af tidligere trommeslager Mickey Hart i bandet Grateful Dead og benytter visuelle tegn til at træne deltagerne i at spille en rytme på en tablet. Tempo, sværhedsgrad og og den påkrævede præcision steg under spillets gang.

Noget af det, der gør spillet så specielt, er, at det kan tilpasse sig til den person, der spiller, så sværhedsgraden ændres på en måde, der gør det muligt for spilleren at forbedre sig. Så bliver spillet ikke så svært, at det ødelægger oplevelsen.

Med alderen oplever man ofte et fald i kognitiv kontrol, men disse spil beviser, at det er muligt at opretholde sin mentale skarphed.

“Disse spil har alle de samme underliggende adaptive algoritmer og den samme tilgang, men de bruger meget forskellige typer af aktiviteter. Og i dem alle viser vi, at man kan forbedre de kognitive evner i denne befolkningsgruppe, lyder det i rapporten fra UCSF.