TikTok-forbud er bundet op på frygt

Danske SoMe-bureauer har ingen planer om at advare virksomheder mod at bruge TikTok – snak om forbud handler om ubegrundet frygt, lyder det.

TikTok-forbud er bundet op på frygt

De seneste dage har Center for Cybersikkerhed frarådet politikere og offentlige ansatte at benytte det populære medie TikTok på arbejdstelefoner.

Dansk Erhverv har også forbudt sine medarbejdere at bruge appen. Det får dog ikke reklamebureauer, der arbejder med at rådgive annoncører om TikTok, til at indføre ændringer, skriver Markedsføring.

Se også: Cybersikkerhed er vigtig som aldrig før

TikTok er en god platform til at nå brugerne

Der er nemlig ingen grund til at ændre adfærd, hvis man er en dansk virksomhed, der mest af alt ser TikTok som en god platform at nå deres målgruppe på, lyder det blandt andet fra Peter Klit, der er Head of Social Media hos Nordic Social.

Henrik Akselbo, direktør og medstifter af Represented, er af samme holdning og siger til onlinemediet, at de ikke er nervøse for at anbefale deres kunder at bruge influencermarketing på TikTok.

”Virksomhederne skal ikke være mere påpasselige nu end for en måned siden,”, slår han fast. Han uddyber og siger, at der er forskel på at sidde som folketingspolitiker med adgang til Rigets sikkerhed og være et firma, der sælger forbrugsvarer og skal fortælle om en ny smagsvariant.

Se også: EU vil forbyde TikTok

Ingen beviser på at TikTok videregiver brugernes data

Kubbcos Head of TikTok, Malene Priebe Hold, mener ikke, at debatten om, at TikTok videresender brugernes private data til de kinesiske myndigheder, har sin gang på jord. ”Der er ingen beviser er på, at brugernes data bliver videregivet til den kinesiske stat” siger hun og mener, at debatten virker til at være bundet op på frygt.

Hun understreger dog, at hendes virksomhed ikke er en cyber security-virksomhed og derfor skal man altid gøre sig klart om den data, man giver ud, kan skade virksomheden.

Peter Klit mener også, at man maler fanden på væggen og er alt for fokuseret på, at det er et kinesisk-ejet selskab. Klit henviser til Facebooks dataskandaler gennem årene og den platform bruger ”vi alle flittigt i dag”.