Streaming bliver mere populært blandt de ældre

Ifølge DR Medieforsknings rapport, som udkommer senere på måneden, bruger de ældre aldersgrupper streamingtjenester som aldrig før.

Streaming bliver mere populært blandt de ældre

Senere på måneden udkommer DR Medieforsknings rapport, Medieudviklingen 2019, hvor DR Medieforskning blandt andet undersøger danskernes vaner indenfor streaming og TV.

Læs også: Undersøgelse: iPhonen skiftes ud med en Android

Ud fra rapporten fremgår det, at de ældre målgrupper – som i rapporten er specificeret som de 47- til 75-årige – gør mere brug af streaming, når de skal se film, serier og TV-programmer, end tidligere.

Streaming
Netflix er måske markedets største streamingtjeneste. Foto: Netflix

Ifølge DR er der næsten sket en femdobling i antallet af danskere mellem 47 og 75 år, der streamer film, serier og programmer. Det betyder, at hver fjerde i aldersgruppen nu streamer mindst én gang om ugen, og samtidig har 60 procent af aldersgruppen prøvet at streame på et eller andet tidspunkt.

“Der er flere forklaringer på, at flere modne danskere nu streamer. Flere af dem har arbejdet foran en computer og har haft digitalisering tæt inde på livet, så derfor er det at streame også ret naturligt for dem. En anden årsag er, at det danske samfund stiller høje krav til borgernes digitale færdigheder, og de færdigheder har de 47-75-årige også været hurtige til at tage til sig,” skriver Jakob Vikær Hansen og Henrik Gregor Knudsen i ’Medieudviklingen 2019’.

De to medieforskere vurderer også, at en tredje årsag til den øgede streaming blandt de 47- til 75-årige er, at de i højere grad bliver påvirket og hjulpet af børn og børnebørn.

Læs også: Netflix taber kunder til Disneys streamingtjeneste

Færre streamingtjenester med alderen

“Den ældre målgruppes streamingadfærd afspejler i høj grad, at de er vokset op med traditionelt tv. Hvor de unge opsøger indhold som underholdning og serier, de kan se ud i én køre, går de 47-75-årige i højere grad end de unge efter nyheder og aktualitet, som de kender det fra tradionelt tv. Fællesnævneren på tværs af fødselsår er film, dokumentar og dansk indhold,” konkluderer Jakob Vikær Hansen og Henrik Gregor Knudsen.

Ikke overraskende ser det ud til, at de yngre aldersgrupper typisk veksler imellem fire-fem streamingtjenester, mens antallet af tjenester falder med alderen. Ifølge DR, så benytter brugere over 65 år sig i gennemsnit af lidt over to tjenester, mens aldersgruppen mellem 47 og 64 år i snit bruger tre streamingtjenester.

“Blandt de 47-75-årige ligger loyaliteten typisk hos danske afsendere som DR og TV 2 – og selv om distributionsformen er en anden, er indholdet det samme. Den ældre målgruppe bruger længere tid på for eksempel DRTV og TV 2 Play end de yngre, mens den yngste halvdel af befolkningen forholdsvis bruger længere tid på Netflix og YouTube,” skriver Henrik Gregor Knudsen og Jakob Vikær Hansen.

Læs også: Hvor mange streamingtjenester bruger du?

Streamingtjenesterne vil gå efter de ældre målgrupper

Ifølge rapporten, udgør ‘digitale ældre’ et enormt potentiale for streamingtjenesterne. Grunden skal blandt andet findes i, at de ældre ofte har tid og råd til at fordybe sig i det konstant voksende udbud af indhold. Derudover er de ungre aldersgrupper ved at værre mættede, hvilket helt naturligt får tjenesterne til at søge mod de ældre brugere i de kommende år.

“Kigger man et par år tilbage på streamingforbrugets udvikling, er det tydeligt, at det især er de 47-64-årige, der har drevet væksten, mens ældre over 65 år langsomt, men sikkert, finder vej til streamingtjenesterne. Den udvikling vil fortsætte, i takt med at mediehuse stille og roligt flytter mod digitale platforme. Samtidig er de kommende års ældre bare generelt mere digitale end dem, der blev det for bare 5-10 år siden,” konkluderer Jakob Vikær Hansen og Henrik Gregor Knudsen.

Læs også: De 10 meste sete serier og film på Netflix i 2019