Var Amazons post-droner et mediestunt?
I går bragte Mobilsiden nyheden om de flyvene droner som Jeff Bezos, der er CEO for Amazon, ønsker at anvende når det verdensomspændende firma skal nå ud til kunderne med små indkøb.
Sagen er nu undersøgt nærmere af professionelle. For at realisere dette ambitiøse projekt, har Amazon masser der skal på plads inden. Det skriver theverge.com
Ideen er god men mangler kraft
Fakta er at teknologien simpelthen ikke er til stede på nuværende tidspunkt. Octocopters, som de populære droner kaldes, er bygget til at kunne bære vægten, men de kan ikke tilnærmelsesvis flyve den afstand som Jeff Bezos antyder.
Løsningen er flyvende skift
Det dansk-ejede firma Sky-Watch, som i øvrigt selv arbejder på at løse batteriproblemet mener at løsningen må være et automatisk batteri-skift som kan ske i luften.
“Ingen flyver en drone som Amazons video foreslår, der er simpelthen for meget der kan gå galt” siger Christians Sanz som er CEO og en af grundlæggerne af Sky-Watch.
Tyveri, kapring og nedskydning. Listen er lang.
Når først batteritiden er på plads så er der jo “pengetransport-problemet” som man unægtelig må løse. Hvordan skal man stoppe tyve i at stjæle lasten fra dronerne?
“ I stedet for butikstyveri begynder vi nok at se leverings hacking” siger Ryan Calo fra Washingtons Universitets tech policy lab.
Der er jo også mulighed for, at dronerne bliver skudt ned fra himlen.
Lovens lange arm
Skulle det lykkedes overhovedet at få dronerne til at udføre opgaven sikkert, skal Amazon-chefen og have grønt lys fra FAA.
FAA er en myndighed i USA med autoritet til at regulere og overvåge alle aspekter af civil flyvning.
Indtil videre har de deadline i 2015 for de såkaldte “UAV guidelines” som med navnet antyder er regler omkring flyvning med UAV (unmanned aerial vehicle) altså ubemandede luftfartøjer.
Så vi skal nok ikke sætte vores forventninger op efter, at Post Danmark skifter cyklerne ud med flyvende droner i nærmeste fremtid.