Apple størst i Q4 2022 – Samsung størst samlet for 2022

Salget af telefoner faldt med 17 procent i 4. kvartal 2022 og 11 procent hele sidste år sammenlignet med 2021 - Samsung er stadig størst.

Apple størst i Q4 2022 – Samsung størst samlet for 2022

Canalys er netop kommet med sin samlede rapport med fokus på både markedsandele for fjerde kvartal af 2022 (oktober til december) samt tallene for hele året.

Generelt ser det ikke så godt ud for smartphoneproducenterne. Markedet faldt med 17 procent i 4. kvartal  i forhold til 4. kvartal sidste år. Set hen over hele året, faldt salget med 11 procent til under 1,2 milliarder solgte enheder.

Se også: Sammenlign priser på Samsung Galaxy S

Største markedsandel til Apple nogensinde

Apple vandt striden om markedsandel i 4. kvartal, som de så ofte gør på grund af lanceringen af den seneste generation af iPhones. Denne gang var der dog tale om deres højeste markedsandel nogensinde, nemlig 25 procent.

Samsung snuppede andenpladsen med 20 procent, mens Xiaomi lå nummer tre med 11 procent, Oppo nummer fire med 10 procent og vivo nummer fem med 8 procent.

Kategorien ‘Andre’ tog tilsammen 26 procent af markedet.

Sammenlignet med Q4 i 2021 steg Apples markedsandel med 2 procent, Samsungs og Oppos med hver 1 procent, vivo lå på samme markedsandel, og Xiaomi faldt 2 procent.

Xiaomis nedgang skal efter sigende skyldes primært udfordringer i Indien.

Se også: Sammenlign priser på iPhone

Samsung størst over hele 2022

Ser vi på hele året, var Samsung markedsførende med 22 procent af markedet. På andenpladsen lå Apple med 19 procent, derefter Xiaomi med 13 procent, mens Oppo og vivo hver havde 9 procent af markedet.

Sammenlignet med 2021, steg markedsandelen for Samsung og Apple med hver 2 procent, mens Oppo tabte to procent og Xiaomi og vivo hver tabte 1 procent.

Se også: Sammenlign priser på alle telefoner

Opfordres til nedskæringer

Når det gælder 2023, tror Canalys på flad til lille vækst for hele markedet. Analytiker Le Xuan opfordrer producenterne til at være forsigtige og prioritere det, der tjener penge til dem og opretholder deres markedsandel.

Samtidig skal de kigge på mulighederne for at skære ned på omkostningerne for at tilpasse sig de nye markedsrealiteter.