Huawei fik succes med egne smartphones i 2012
Stadigt flere kinesiske smartphones havner i forbrugernes hænder. Huawei-koncernen oplever i særdeleshed fremgang.
Hidtil har Huawei hovedsagligt leveret telefoner til teleselskaber rundt omkring i verden, men er nu i stedet, begyndt at sælge telefoner under deres eget brand.
I 2011 blev blot 20 procent af deres telefoner solgt under deres eget navn, dette tal steg i 2012 til hele 85 procent.
Dyr charmeoffensiv
Huawei har planer om at blive blandt de fem bedst sælgende smartphone-brands i 2014, og blandt top tre i 2016.
Derfor har de investeret mere end 200 millioner dollars i deres branding-strategi som skal øge forbrugernes fokus på Huawei som mobilproducent, og ikke som tidligere, hvor de hovedsagligt har leveret infrastruktur.
– Huawei bruger en halv milliard på Nokias hjemmebane
Til sammenligning har Apple og Samsung brugt over en milliard dollars hver på kampagner, men til gengæld har Huawei et par andre fordele.
De laver deres hardware selv og er derfor ikke afhængige af trediepartsleverandører, og i det nuværende kinesiske marked, er der tendens til at kinesiske smartphone-producenter favoriseres en smule over andre brands.
Store muligheder i Kina
China Mobile er verdens største mobiloperatør, men ud af deres 703 millioner kunder, har kun 79 millioner en 3G-dataplan. Dette er en stor chance for Huawei som forudser, at mange af disse kunder vil skifte deres eksisterende telefon ud med en smartphone i de kommende år.
Denne bid af kunder ønsker Huawei selvfølgelig den største andel af som muligt.
Seneste nyt i fortællingen
Historien har udviklet sig. Siden vi publicerede artiklen er der kommet mere til historien. mobilsiden fulgte op på sagen. 19/12/2012 puplicerede vi en ny vinkel om temaet med nyheden Europæiske forbrugere vilde med smartphones – Klik her for den påfølgende artikel.. Tjek også seneste nyt om temaet her.