iFixit retter hård kritik mod Apples right-to-repair program

Apple lægger så mange forhindringer ud, bl.a. med software, at iPhone bogstaveligt talt er umulig at reparere og det gælder også for tredjepartsværksteder.

iFixit retter hård kritik mod Apples right-to-repair program

Reparationsguruerne iFixit har for nylig udsendt en venlig lussing til Apple, hvor de disser tech-gigantens selvudråbte engagement inden for right-to-repair.

Samtidig har iFixit sænket den reparationsscore, de gav iPhone 14 sidste år. Den gang var de ganske imponerede af iPhone 14’s lettilgængelige hardwarekomponenter – det er de ikke længere.

Se også: Billig iPhone 15

Apple begrænser bevidst muligheden for selv at reparere iPhone

iPhone 14’s score er gået fra et respektabelt 7 ud af 10 mulige til et ”anbefales ikke” med 4 ud af 10. Med andre ord mener iFixit ikke længere, at telefonen er et godt valg for dem, der gerne selv reparerer sin telefon, selvom Apple sælger reservedele via selskabets Self Service Repair-program.

Det kræver nemlig mere end reservedele at reparere noget selv. Der er også software involveret, og ifølge iFixit begrænser Apples kode bevidst de fleste reparationsmuligheder.

iFixit mener, at Apple skaber en labyrint af forhindringer for både forbrugere og tredjepartsteknikere. Det hele handler i sidste ende om software, der kræver reservedele købt direkte fra Apple og som tjekker efter, om det virkelig er de rigtige dele. Er det ikke Apples egne reservedele, mister man funktionalitet og får i stedet den ene advarsel efter den anden under brug, fordi systemet ikke godkender de udskiftede dele.

Se også: En brugt iPhone er så god som ny… Måske

Reparation kræver personlig information om kunden

Reparationen skal også godkendes af et særligt chatsystem, der kræver personlig information om og fra kunden. Tredjepartsteknikere er ikke så bekvemme med at dele sine kunders private information bare for at kunne erstatte et batteri.

Mange forbrugere og teknikere foretrækker desuden at benytte brugte reservedele eller reservedele fra tredjepart, og Apples systemer fraråder begge de muligheder for i stedet at foretrække selskabets egne dyre dele.

Se også: Test af iPhone 15 Pro Max

Værksteder dropper Apple

I et blogindlæg fortæller iFixit, at de har hørt fra flere reparationsværksteder, der helt har opgivet at håndtere Apples konstante forhindringer.

De skriver også, at omgivelsernes reaktioner kom næsten øjeblikkeligt efter, at iFixit gav iPhone 14 dens oprindelige reparationsscore.

De roser stadig Apple for at have foretaget det, de trods alt kalder en forbedring i forhold til tidligere ved at sælge reservedele, men siger, at de forhindringer en forbruger eller tekniker skal klare for at udskifte en del, gør ,at iPhone 14 bogstaveligt talt ikke kan repareres.

iFixit har endnu ikke offentliggjort en reparationsscore for nogen af de nye iPhone 15-modeller, men de bør snart trille ind.