LG G2 – produktet der kan blive LGs genfødsel
Kun sjældent oplever man den særlige enestående fornemmelse, at være vidne til noget skælsættende, da man de fleste gange først opdager det for sent.
Jeg forudså ikke Apples spirrene succes i 2007 med den første iPhone, og da Samsung lancerede Galaxy S, var jeg ikke opmærksom på den mulige succes, der kunne vente den koreanske teknologivirksomhed.
Onsdag den 7. august 2013 klokken 11 sad jeg sammen med 700 andre personer i Frederick P. Rose Hall, Home of Jazz at Lincoln Center i New York, for at se LGs præsentation af deres nye topmodel G2.
– LG G2 – et nyt skridt for smartphones
Let jazzmusik lød ud gennem højtalerne, alt i mens jeg bekæmpede min irritation i kroppen over WiFi-forbindelsen, der som altid ved store events fungerer elendigt. Men på min plads fra tredje række, glemte jeg pludselig de tekniske udfordringer, da præsentationsshowet begyndte.
Koreansk selvsikkerhed
Efter en lækkert produceret introduktionsvideo trådte Dr. Jong-Seok Park, president og CEO for LG Mobile frem på scenen. Med to tryk på skærmen, aktiverede han den gigantiske LG G2 smartphone, der næsten ubemærket var gledet ned fra loftet. Lad der blive lys!
Med en utrolig, og sjælden set selvsikkerhed, fortalte han journalister og indkøbere, hvad der er i vente, når LG G2 i lander i butikkerne.
Min irritation var væk og opmærksomheden fokuseret på G2, hvor volumen og power-knapperne er flyttet til bagsiden, ud for spidsen af ens pegefinger. Nyskabende innovation skabt efter analyse af forbrugeradfærd, men også et modigt træk, der om kort tid skal stå sin prøve i den virkelige verden.
Jeg lagde mærke til, at de softwarefunktioner LG viste frem lod til at kunne give mening i dagligdagen. Netop det enkle fokus på fornuftige ting, fremfor flere hundrede funktioner smurt ind i overlagt salgsgas, kan blive LGs styrke når køberne skal overbevises.
Benhård konkurrence fra Samsung
LG G2 vil gå efter benene på landsmændene fra Samsung, der aktuelt leverer hovedparten af alle smartphones på verdensplan.
I andet kvartal 2013 var markedsandelen 33.1 procent. Apple ligger nummer to med 13.6 procent. LG indtager tredjepladsen og kan notere 5.3 procent, viser tal fra Strategy Analytics.
Det seneste år er LG gået frem fra 3.7 til 5.3 procent. Samsung har 2 procents fremgang, mens Apple kan notere et fald på 3 procent.
I den periode har LG været på banen med LG Nexus 4 og den prisbevidste og anmelderroste 4G-telefon Optimus G, samt en række produkter til midrange-markedet, der udmærkede sig ved at fungere ret godt.
Stor opbakning
Fremgangen, selvom den er beskeden, er vigtig for LG. Den viser, at trods den tidligere katastrofe-smartphone Optimus 2X, formår de at skabe produkter som flere forbrugere, har fundet interessante nok at bruge penge på. Det har ydermere haft den positive sidegevinst, at den vigtige salgskanal, teleoperatørerne, tør introducere LG G2 fra salgsstarten.
– LG G2 – kommer hos mere end 130 operatører
130 operatører verden over, her i blandt de fire største i USA, samt naturligvis Telia, TDC og 3 i lille Danmark, er med til at bakke op om LG-produktet. Alene den bredere adgang til telefonen, skal nok sætte yderligere skub i salget.
– Danske teleselskaber vil gerne sælge LG G2
Prisen bliver også en stor spiller. Introduktionsprisen uden abonnement vil ligger omkring 3.500 kroner for 32 GB-modellen. Der skal væsentlig flere penge på bordet, for at få en Samsung Galaxy S4 med hjem fra telebutikken.
Jeg er overbevist om, at når kunderne ser produktet, prøver det i butikken, og derefter vender prisskiltet, så skal der en utrolig dårlig sælger til, hvis ikke G2 ender i indkøbsposen.
Forhindringerne lurer om hjørnet
LG vinder ikke kunderne uden kamp, for også Huawei lurer med gode smartphones til aggressive priser. Samsung Galaxy S4 har en del måneder på bagen i markedet, og Samsung kan uden nogle vil tænke over det, vælge at reducere prisen på deres topprodukt, ligesom de også kan understøtte salget, ved at tilbyde større provision til sælgerne i butikkerne, eller opfinde salgskonkurrencer.
– Samsung Galaxy S4 – den sidste finish mangler (mobiltest)
Med andre ord så lurer forhindringerne lige rundt om hjørnet, og ingen producent i det konkurrenceprægede mobilmarked vil frivilligt afgive markedsandele.
Der er naturligvis også den mulighed, at konkurrenterne ikke betragter LG, som en konkurrent man behøver bruge tid på. Denne sovende strategi har dog stort set aldrig vist sig, at være en god idé.
LG skal levere varen
Som præsentationen nærmede sig afslutningen, forsøgte jeg at samle oplevelsen. Der var fokus på de rigtige features, prisen er skarp og opbakningen er tilstede.
Den særlige fornemmelse af at have oplevet noget skælsættende blev underbygget da jeg prøvede telefonen, der på prototype-niveauet performede lige så sikkert, som topledelsen på scenen.
– LG G2 – kom tættere på den nye topmodel (web-tv)
Men LG har ikke råd til at fejle. G2 skal sidde lige i skabet, når den lander hos anmeldere og forbrugere, og telefonen skal understøttes af hurtige softwareopdateringer, samt et seriøst godt serviceled.
– LG G2 – alt om den nye topmodel fra LG
Hvis LG formår at levere varen og få organisationen til at spille maksimalt sammen, så tror jeg, at LG G2 kan blive genfødslen af LG som en mobilproducent, man igen kan begynde at regne med blandt dem, man som mobilkøber absolut er nødt til at tjekke ud.