Skuffende salg af LG G5 fører til fyringer af topchefer
Da LG forud for Mobile World Congress 2016 lancerede den nye topmodel G5, var ambitionerne skyhøje med et modulsystem, der ikke var set magen til i en smartphone.
Bunden kan skydes ud og udskiftes med andre moduler, som skal købes ved siden af, men det er ikke noget, der har lokket forbrugerne til at købe telefonen med en vejledende pris på næsten 6.000 kroner, da den blev lanceret.
Læs også: LG G5 – Fuld af gode idéer [TEST]
Over for den sydkoreanske avis Korea Times gør LG nu status på salget af den modulære smartphone knap tre måneder, efter den landede i de danske butikshylder – og det ser ikke godt ud.
Ny strategi skal få LG på rette kurs
“Fredagens annoncering skyldes, at det seneste flagskib fra LG Electronics ikke har formået at sælge,” lyder det kort og kontant fra LG. Det har den hårdt ramte producent nu taget konsekvensen af med den annoncering, der henvises til i udtalelsen.
LG har nemlig igangsat et såkaldt projektkontor (PMO), der har til opgave at få vendt den synkende skude og få gang i salgstallene igen hos LG i et smartphonemarked, der er hårdt presset af de mange kinesiske producenter, der stormer frem.
Læs også: Sammenligning: HTC 10, Samsung Galaxy S7, LG G5 og Huawei P9
”Smartphonemarkedet forventes at blive endnu mere konkurrencepræget i 2016 på grund af forventede premium-modeller fra konkurrenter og yderligere priskonkurrence i mellemklassen,” lyder det fra LG.
Foruden det nye tiltag har LG også valgt at fyre adskillige topchefer, uden det dog fremgår nærmere hvilke der er tale om. LGs vicedirektør, Kim Hyung-jeong, har samtidig fået til opgave at lede LGs nye projektkontor, der skal få LG på rette kurs og markedsandelen højere op end de 4 %, som LG lige nu må tage til takke med.