Vildt 2015-salg for Apple Watch
Ser du et smartwatch pryde nogens arm i dag, er det mest sandsynligt, at der er tale om et Apple Watch.
Selvom den californiske IT-kæmpe var sen til at lancere et alternativ til smart-ure som Samsung Gear eller Pebble, har firmaet formået at overhale samtlige konkurrenter til sammen.
Tal fra analyseinstituttet Juniper viser nemlig, at Apple tegnede sig for 52% af alle solgte smartwatches i 2015. Og det er til trods for at Apple først fik officiel salgsstart i udgangen af april. Det skriver TechCrunch.
Apple når dog ikke at indfri visse eksperters spådomme, hvor eksempelvis IDC tidligere vurderede at Apple ville opnå 61% af det globale smartwatch salg.
Se også: Nyt Apple Watch på vej til næste sommer
Presser rivalerne
Til trods for et voksende marked for smart-ure og fitness-trackere, presser Apples dominans over smartwatch-markedet nogle af rivallerne.
Således måtte producenten Fitbit se sin aktie dykke med 18 procent i kølvandet på Apple Watch lanceringen.
Junipers rapport noterer samtidigt at kategorien med wearables vil møde en sværere tid. “Nye enheder er mere gennemførte end før, men byder ikke på mange nye funktioner eller features” lyder kritikken i selskabets rapport.