Ny teknologi gør det let at undgå optagede ladestandere

Har du også tit problemer med at finde en ledig ladestander? Det problem vil Clever, Papp og Aarhus Kommune nu løse med sensorer i asfalten ved ladestandere.

Ny teknologi gør det let at undgå optagede ladestandere

Der kommer flere og flere ladestandere rundt omkring i landet, og alligevel er det ofte svært at finde en ledig parkeringsplads, hvor elbilen kan oplades. Største er problemet i de større byer, hvor antallet af elbiler vokser hurtigere end antallet af parkeringspladser, hvor de kan oplades. Det skal dog nu blive let at undgå de allerede optagede ladestandere i Aarhus.

I Aarhus ser man i dag den spæde start på et nyt project, som har potentiale til at blive en game-changer for offentlig parkering. Med ny teknologi vil man kunne se hvilke offentlige ladepladser der er i brug og hvilke der er ledige. Bag projektet står Papp, Clever og Aarhus Kommune.

Læs også: Ny ladestander til elbiler er integreret i fortovet

Sensorer i asfalten sender live-data

Til at starte med, vil der i asfalten på 100 parkeringspladser med ladestandere blive placeret sensorer, som kan sende live-data. På den måde vil bilister hurtigt og let kunne finde frem til, hvor der er en ledig parkeringsplads og ladestander.

“Vi ser et kæmpe potentiale i at bruge data til at forbedre lademulighederne for elbilisterne. Med det nye pilotprojekt vil vi ikke kun kunne fortælle, hvornår de 100 ladepladser er ledige. Vi vil også kunne bruge data om benyttelsen af de 100 ladepladser til at udregne sandsynligheder for, hvornår resten af Aarhus’ ladepladser er ledige,” udtaler Tan Minh Tran, medstifter og adm. direktør for Papp, i en meddelelse.

Det er i første omgang et pilotprojekt i Aarhus, som dog har stort potentiale til at lette parkeringen i hele landet.

Papp leverer teknologien til projektet, mens ladeoperatøren Clever bidrager med størstedelen af de 100 ladestandere.

“Hvis flere skal vælge elbilen til, så skal det være nemt at være elbilist. Derfor er det helt oplagt at fjerne det irritationsmoment, det er at ende ved en ladestander, der er optaget af en bil, som ikke lader. Med pilotprojektet her forventer vi inden udgangen af 2021 at kunne begynde at bruge data fra forsøget, så alle – kunder såvel som ikke-kunder – kan bruge Clevers app til at se, hvor der er ledige, offentlige ladestandere i Aarhus,” siger Casper Kirketerp-Møller, direktør for Clever, der håber projektet senere kan udfoldes til resten af landet.

Det nye pilotprojekt er støttet af Aarhus Kommunes grønne investeringspulje. De første sensorer sættes i asfalten ved Clevers ladestandere på Helge Rodes Vej i Aarhus i dag.

Læs også: Hvor finder man ladestationer til elbiler?