Audi introducerer nyt mærke: AUDI

Med det nye undermærke AUDI vil Audi henvende sig til den teknologikyndige ungdom i Kina. Første elbil fra AUDI er den futuristiske stationcar E Koncept.

Audi introducerer nyt mærke: AUDI

Audi har skabt et nyt undermærke, der hedder præcis som mærket selv: AUDI. Den eneste forskel er, at det nye mærke skrives med store bogstaver, og så er de fire ikoniske ringe droppet.

Se også: Se alle elbiler fra Audi i Danmark

Nyt bilmærke til ”teknologikyndige kunder”

Sammen med annonceringen af det nye bilmærke har Audi også præsenteret AUDIs første bil: AUDI E Concept.

Fraværet af ringene i logoet indikerer både forbindelse og forskel til søstermærket. AUDI skal kombinere Audi-DNA’et med ”kinesiske innovationer” og vil kun sælge ”elektriske og intelligente” biler, der primært henvender sig til ”nye og teknologikyndige kunder”.

”Det nye undermærke AUDI repræsenterer et mere ungdommeligt og dynamisk image end modermærket, hvilket afspejles i den livlige lilla branding.”

Det nye AUDI-projekt er blevet til i samarbejde med den kinesiske gigant SAIC, som også står bag MG, Maxus og IM.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

AUDI E Koncept: Futuristisk stationcar

Med elbilen E Concept tager AUDI forskud på, hvad man kan forvente af mærket i fremtiden. AUDI oplyser, at mærket vil lancere tre modeller på det kinesiske marked allerede i midten af næste år.

AUDI-modellerne vil være baseret på en platform, der er udviklet af SAIC og Audi i fællesskab, kaldet Advanced Digitised Platform. De tre nye modeller vil være mellemstore og store biler.

AUDI E Concept er 4,89 meter lang, 1,99 meter bred, 1,46 meter høj og har en akselafstand på 2,95 meter – altså meget i stil med Audi A6 e-tron. Designet er dog radikalt anderledes og langt mere futuristisk.

Den firehjulstrukne showbil har to elmotorer, der tilsammen yder 775 hk. På 3,6 sekunder er den oppe på 100 km/t fra stilstand. Dens 100 kWh store batteri giver en rækkevidde på 700 kilometer efter CLTC-målemetoden.

Inde i AUDI’en ser vi en enorm buet 4K-skærm og digitale sidespejle, som indgår i et bredt panel, der dækker hele kabinens bredde.

Der er trådløs opladning af to telefoner på midterkonsollen og ”AI Avatar”, som er en slags visuel version af den digitale AI-assistent, som man kan tale med.

Se også: Sammenlign specifikationer på elektriske stationcars

Perspektivering

Vi kender endnu ikke til nogen priser, da den første elbil fra AUDI først går i produktion i 2025. For at kunne konkurrere med de øvrige kinesiske mærker bør prisen dog være knivskarp.

Vi forventer ikke at se elbiler fra AUDI i Europa og Danmark, men vi kan derimod håbe på, at Audi bruger de erfaringer, som AUDI gør sig i Kina, i resten af verden. Så hvem ved? Måske Audis mere traditionelle elbiler i en nær fremtid begynder at låne idéer fra de mere modige elbildesign fra AUDI i Kina.

Vi anbefaler:
Hvilken elbil synes du er Årets elbil 2025?
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
if har markedets bedste elbilforsikring
Bliv klogere på opladning af elbil via ladeboks