Audi udvikler elbilbatterier med indbygget ildslukker
Der er ingen tvivl om at ild i elbilers batterier er farligt, også selvom dette ikke sker nær så ofte, som i brændstofdrevne biler. Statistisk set er en brand i en elbil 10 gange mindre sandsynlig, end i en almindelig bil. Men når det sker, er det til gengæld svært at slukke branden.
Audi har søgt om to patenter, der netop omhandler brand i batterier. Den løsning som Audi udvikler på, virker til at være nem at implementere. Audi foreslår i alt sin enkelhed et kontrolsystem og en indbygget ildslukker i batteriet.
Se også: A6 Avant e-tron er en elektrisk stationcar fra Audi
Overvågning af elbilbatteriet og indbygget ildslukker
Det første patent omhandler et kontrolsystem for et elbilens batteri. Denne løsning introducerer et individuelt battericellemonterede sensorer, hvor der kan analyseres hvad der sker dybt inde i batteriet. Hver celle vil blive monitoreret og hvis der sker et uregelmæssigt skift i temperaturen, vil området blive afkoblet fra batteriet. Det vil i praksis betyde, at er der risiko for brand, vil området af celler blive afkoblet.
Det andet patent omhandler hvad der vil ske, hvis det ikke er muligt at afkoble de ophedede celler. Hvis kontrolenheden opdager, at en eller flere celler bliver overophedet, vil de blive nedkølet og slukket med en indbygget ildslukker. En anden interessant løsning er en ekstern forsyningsledning, som brandmænd kan tilslutte sig, hvilket betyder effektiv brandbekæmpelse og potentielt et køretøj, der kan repareres efterfølgende.
Der udvikles stadig
Der er generelt et stort fokus på batterier til elbiler. Både når det gælder rækkevidde, opladning, holdbarhed, udskiftning, sikkerhed, priser og størrelse. Ovenstående teknologi fra Audi er stadig i udvikling. Hvornår (og hvis) det kommer er der ingen, der ved.
Se også: Nyheder om elbiler