Bilmarkedet kollapser, hvis elbiler ikke bliver billigere

Stellantis’ produktionschef mener, at bilproducenterne får det rigtig svært, hvis elbilerne ikke bliver billigere - "markedet kan kollapse".

Bilmarkedet kollapser, hvis elbiler ikke bliver billigere

Arnaud Deboeuf er produktionschef hos bilgiganten Stellantis, der ejer bilbrands som Opel, Fiat, Citröen og Chrysler og han er ude med dommedagstrommerne.

Overgang fra forbrændingsbiler til elbiler kan få store konsekvenser

Det sker efter EU har slået fast, at biler med forbrændingsmotor skal udfases inden 2035. Den beslutning kan få meget negative konsekvenser for bilindustrien, vurderer Deboeuf, med mindre prisen på elbiler bliver lavere.

“Hvis elbiler ikke bliver billigere, vil markedet kollapse”, forklarer han og slår fast, at det bliver en stor udfordring.

I dag har de billigste elbiler en noget højere pris end de billigste brændstofbiler. Det skyldes blandt andet, at produktionsstørrelsen ikke er på niveau med brændstofbiler og derfor er der i dag højere omkostninger per produceret enhed. Når produktionen skaleres op, vil elbilerne falde i pris.

Samtidig kommer der skærpet konkurrence mellem producenterne i de kommende år, hvilket også vil presse priserne længere ned.

Arnaud Deboeuf forklarer, at Stellantis sigter mod at reducere produktionsomkostningerne for elbiler med 40 procent frem mod 2030, altså 5 år tidligere end den frist, som EU har sat for udfasningen af brændstofbiler.

Se også: Test af elbiler

Mangel på batterier vil presse europæiske producenter

Stellantis’ topchef Carlos Tavares har også udtrykt bekymring for, at EU ikke har taget højde for, om bilproducenterne har nok råvarer til at kunne følge med overgangen fra brændstofbiler til elbiler.

Tavares mener videre, at begrænset tilgængelighed af batterier fra 2024-2027 vil give asiatiske bilproducenter en fordel, da der ganske enkelt ikke er nok kapacitet til de europæiske bilproducenter.