Bliver softwaren afgørende for fremtidens bilkøb?

Fra at have fokus på hardware får bilproducenterne større og større fokus på softwaren i biler. Her tages der ved lære af smartphoneproducenter.

Mange ting skal overvejes, når man skal købe bil – idag meget mere end tidligere. Der er dog ingen tvivl om, at bilernes software i fremtiden bliver afgørende for deres popularitet. Nogle der allerede har været denne udvikling igennem er producenterne af smartphones. Og dem der ikke havde styr på softwaren og tjenesterne blev hurtigt overhalet og glemt.

Se også: De 10 mest energieffektive elbiler i 2022

En smartphone på hjul

Fra at skulle overveje ting som plads, byggekvalitet, brændstoføkonomi og køreegenskaber, er der i dag flere overvejelser ved køb af bil – når det gælder elbiler kommer der også ting som opladning og rækkevidde i spil. Men vigtigt er i dag også bilens software. I dag vil vi være forbundet på køreturen, have adgang til tjenester og få teknikken til at gøre turen mere komfortabel. Derfor begynder man at kalde bilerne for ” smartphones på hjul”, selvom vi måske ikke helt er der endnu – men vi er godt på vej.

Samme udvikling så man med mobiltelefonerne, hvor der først var fokus på hardwaren – og frem til smartphonen, hvor software og tjenester pludselig blev meget vigtigere.

Udviklingen er startet

Langsomt har vi set bilproducenterne udvikle deres infotainmentsystemer. Her er kommet større skærme til, brugerfladerne er blevet pænere, mere responsive og simple og hertil er udviklet funktioner, der gør køreturen behageligere. Der snakkes om et “second living room”, hvor man har adgang til samme ting i bilen, som i stuen derhjemme. Og det er en udvikling, som producenterne af elbiler forventes at få endnu større fokus på nu og i fremtiden.

Softwaren bliver vigtigst

For har de ikke fokus på denne softwareoplevelse i fremtidens bil allerede nu, får de det svært – ligegyldigt hvor store de er. Et godt eksempel på dette er Microsoft og deres Windows Phone, der måtte opgive på grund af manglen på apps og tjenester.

Efterhånden som bilernes selvkørende teknologi bliver mere avanceret, vil vi også se et større behov for opkoblede og smarte biler. Skal man ikke længere køre bilen selv, kan man derimod lave meget andet på turen, såsom arbejde eller underholdning. Og derfor forventes det, at netop software bliver et af de vigtigste parametre i fremtiden, når der skal købes ny bil, siger både eksperter og talsmænd fra bilproducenter.

Se også: Autonom kørsel – sådan vurderes de selvkørende egenskaber

Udvikler selv eller henter hjælp udefra

Det er forskelligt hvordan bilmærkerne griber udviklingen af software an. Nogle udvikler deres egne infotainmentsystemer, mens andre benytter tredjepartsplatforme. Bilmærker som Polestar, Volvo, Ford, Honda, Renault, Nissan og Mitsubishi benytter eller vil benytte Googles Android Automotive – og flere vil helt sikkert komme til. Der går også rygter om en ny platform fra Apple. Andre vil dog benytte deres egne systemer, heriblandt Tesla, NIO, XPENG og andre større og velkendte bilmærker.

Bilparken af brændstofbiler, smartphone fra elbilmærke og en konkurrence

Artiklen her er baseret på denne uges Fokus-video, der publiceres på Youtube. Her snakker vi også den nuværende bilpark af brændstofbiler i Danmark, et elbilmærke der vil lave en smartphone og vi svarer på seernes gode spørgsmål.

Vi sparker også gang i en ny konkurrence, hvor man kan vinde OnePlus Buds Pro in-ear høretelefoner.

Se også: Teknofil på Youtube