De 10 mest energieffektive elbiler i 2022

Hvilke elbiler bruger mindst og mest energi? Få et overblik over de 10 elbiler, der bruger mindst strøm på køreturen - og hvilken der er mindst energieffektiv.

De 10 mest energieffektive elbiler i 2022

En ting er elbilens samlede rækkevidde på en opladning, en anden er dens effektivitet. Der er nemlig stor forskel på, hvor energieffektive elbilerne på markedet er. Her får du seneste overblik over de 10 mest energieffektive elbiler fra 2022 – og også den mindst effektive af dem.

​​Der findes tre standarder for test af rækkevidden på elbiler: New European Driving Cycle (NEDC), Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) og Environmental Protection Agency (EPA). Sidstnævnte, hvor amerikanske Environmental Protection Agency, står bag, viser nu hvilke nye batteridrevne biler, der er mest effektive på en køretur på 100 mil (160 km).

På top 5 over elbiler med længst rækkevidde finder man biler fra Tesla, Lucid og Mercedes-Benz, men er det de samme biler vi finder på listen over de mest energieffektive? Ikke helt. Se top 10 listen for de mest energieffektive elbiler herunder.

Se også: Skal du bekymre dig om holdbarheden på elbilens batteri?

Disse elbiler bruger mindst energi på 100 mil (160,9 km)

  1. 2022 Tesla Model 3 RWD: 25 kWh
  2. 2022 Lucid Air Grand Touring: 26 kWh
  3. 2022 Chevrolet Bolt EV: 28 kWh
  4. 2022 Hyundai Kona Electric: 28 kWh
  5. 2022 Tesla Model S: 28 kWh
  6. 2022 Tesla Model Y Long Range: 28 kWh
  7. 2022 Chevrolet Bolt: 29 kWh
  8. 2022 Kia EV6 RWD: 29 kWh
  9. 2022 Hyundai Ioniq 5 RWD: 30 kWh
  10. 2022 Kia e-Niro: 30 kWh

Tesla Model 3 med baghjulstræk blev den mest energieffektive elbil med et forbrug på 25 kWh per 100 mil (160.9 kilometer), herefter er det Lucids Air i Grand Touring-udgaven. Herefter er der meget lille forskel i energiforbruget blandt de resterende på listen på kun 2 kWh.

Chevrolet Bolt, Hyundai Kona Electric, Tesla Model S og Tesla Model Y Long Range ligger alle med et energiforbrug på 28 kWh.

Kia EV6 har et forbrug for 29 kWh på de 160,9 kilometer, mens Hyundai Ioniq 5 RWD, bygget på samme platform, bruger 1 kWh mere. Med samme størrelse batteri oplyses der en WLTP-rækkevidde på Ioniq 5 og EV6 på henholdvis 507 og 528 kilometer. I bunden af top 10 listen ligger Kia E-Niro med et forbrug på på 30 kWh.

Den mindst energieffektive elbil fra 2022 er Audi E-Tron S, der bruger hele 53 kWh på de 100 mil – altså mere end dobbelt så meget energi som Tesla Model 3.

Se også: Elbiler fra Kia, Audi og Hyundai buldrer frem i Danmark

Forskel på rækkevidde standarder for elbiler

Hvad er forskellen på rækkevidde standarderne for biler? Både NEDC, WLTP og EPA måler rækkevidden ud fra blandet kørsel, men NEDC og WLTP, der er europæiske standarder, har større fokus på bykørsel og landevej, hvor EPA, der er en amerikansk standard, har mere større fokus på motorvejskørsel.

Til sammenligning har en Tesla Model 3 RWD en WLTP-rækkevidde på 491 kilometer og en EPA-rækkevidde på 272 miles (437, 7 kilometer).

Se også: Nyt fra producenter af elbiler