BMW’s CEO advarer igen: Sats ikke kun på elektriske biler
Administrerende direktør for BMW, Oliver Zipse, sagde ved New York Auto Show, at der stadig er et marked for brændstofbiler og tilføjede, at det er en dårlig idé at satse fuldt ud på at producere elektriske biler.
Læs også: Toyota advarer mod forhastet overgang til elbiler
Hold fast i forbrændingsmotoren lidt endnu
BMW-direktøren tror ikke på, at man skal forbyde forbrændingsmotorer, og det er ikke første gang, han har luftet sin holdning. I begyndelsen af februar fortalte BMW-chefen til en række tyske politikere, at det er nødvendigt langsomt at udfase forbrændingsmotoren, og tilføjede, at det vil skade både BMW, men også andre tyske bilproducenter på det globale marked, hvis man gør dette for hurtigt, samt at det ikke hjælper hverken klimaet eller nogen anden med et forbud.
Ved en samtale med et medie ved New York International Auto Show i sidste uge, udtalte Olive Zipse sig igen om samme tema. Han slog fast, at der stadig er et marked for forbrændingsmotorer og advarede om, at man som bilproducent ikke bør blive for afhængig af et par udvalgte lande ved kun at fokusere på elektriske biler.
Han fremhævede desuden, at Kina kontrollerer størstedelen af forsyningen af råmateriale til batterier i elektriske biler.
“Når man ser på den teknologi, der er på vej frem, og på EV-pushet, skal vi være forsigtige, for samtidig øger man afhængigheden af meget få lande. Hvis en person af en eller anden grund ikke kan købe en elbil, men har brug for en bil, vil De så hellere foreslå, at han fortsætter med at køre i sin gamle bil for evigt? Hvis man ikke længere sælger forbrændingsmotorer, vil en anden gøre det,” sagde Zipse.
Huller i ladeinfrastruktur
Ifølge Zipse er det yderst vigtigt både fra et profitperspektiv og et miljøperspektiv at have mere brændstofeffektive forbrændingsmotorer i sit sortiment. Han pegede på huller i infrastrukturen, når det gælder opladning, samt de høje priser på elektriske biler som forhindringer på vejen mod, at elektriske biler bliver dominerende på verdensmarkedet.
I stedet mener BMW-direktøren, at bilproducenterne har brug for en plan, når det kommer til høje priser og råmateriale ved at være mere effektive i produktionen og sætte fart i mulighederne for genbrug, ganske enkelt for at holde omkostningerne nede.
Oliver Zipse har længe talt imod rene forbud mod salg af forbrændingsmotorer, samtidig med at myndigheder øger presset på bilindustrien om at reducere udslippet af CO2 og påvirkning på miljøet. Han er fortaler for at lade efterspørgslen være afgørende for, om forbrændingsmotoren stadig har en fremtid i og med at bilproducenterne hele tiden arbejder på at forbedre teknologien og gøre den mere miljøvenlig.