Ekstremt hurtig opladning giver 60 procent på seks minutter

Med en ny nyudviklet anode kan et almindeligt litium ion-batteri oplades langt hurtigere. Og det er specielt noget der vil kunne bruges i elbiler.

Ekstremt hurtig opladning giver 60 procent på seks minutter

Kinesiske forskere har tænkt helt uden for boksen, og har udviklet en teknologi for et hovedelement i batterier, der beskrives som ”ekstremt hurtig opladning”. Med den kan et litium ion-batteri lades op til 60 procent på under seks minutter.

Gennembruddet kan blive betydningsfuldt for elektriske biler, hvor det går betydeligt langsommere at lade batteriet end at fylde tanken med benzin. Med bedre opladningstider kan de blive langt mere tiltalende for flere nye købere.

Læs også: Volvo investerer i ekstrem hurtig opladning til elbiler

Større kapacitet og hurtigere opladning

Det er forskere fra University of Science and Technology i Kina, der har ført an i udviklingen, og projektet har fokus på en af de to elektroder i et litium ion-batteri, den såkaldte anode. Det er yderst interessant for forskningen på området, da et nyt design af anoder kan give store fordele, når det kommer til batteriets ydeevne. Batteriet kan blandt andet indeholde betydeligt mere strøm og lades op betydeligt hurtigere.

En interessant mulighed handler om at erstatte blandingen af grafit og kobber med rent litiummetal, der ses som noget nær et drømmemateriale og kan give op til ti gang større kapacitet i forhold til batterier, vi har i dag. Andre interessante udviklingsmuligheder handler om at lægge nanosfærer ind i anoden for at øge kapaciteten, eller helt at fjerne anoden for at gøre batteriet mindre og billigere.

Batterier skal bedre håndtere lynopladning

Ønsket er i dette tilfælde at forbedre standard-anoden ved at designe en ny porøs konstruktion med grafitpartikler i en bestemt størrelse spredt ud over anoden. Man vil gøre noget ved den form, anoder har i dag, hvor mellemrum gør, at batteriet ikke er så velegnet til lynopladning.

Den nydesignede anode gjorde kæmpe forskal

Ved at ændre konstruktionen på partikelniveau kan man opnå en mere optimal løsning. Sammen med en optimeret fordeling af partikler i forskellige størrelser i anoden, har teamet også tilføjet nanotråd og overfladebehandling i kobber, samt benyttet behandling med varme og kulde til at forme den nye version. Den nydesignede anode blev sat ind i et standard litium ion-batteri, der derefter kunne lades 60 procent på 5,6 minutter og 80 procent på 11,4 minutter.

Batteriet beskrives som ”ekstremt hurtigt ladende”, og forskerne ser teknologien som et lovende skridt på vejen til mere lokkende elektriske biler, gerne i retning af det amerikanske energiministeriums Fast Charge Goal på 10 miles (16 kilometers) rækkevidde per minuts opladning.

Se også: Nyheder om elbiler