Elbiler er farligere for fodgængere end benzinbiler

En undersøgelse afslører, at elbiler og hybridbiler oftere er involveret i ulykker med fodgængere end biler med forbrændingsmotorer.

Elbiler er farligere for fodgængere end benzinbiler

Hybrid- og elbiler er mere tilbøjelige til at ramme fodgængere end benzin- og dieselbiler, især i byerne, viser en analyse af britiske trafikulykker.

Data fra 32 mia. km batteridrevet bilkørsel og 3 mia. km benzin- og dieselkørsel viste, at elbilerne og hybridbilerne havde dobbelt så stor risiko for at ramme fodgængere end biler, der kører på fossilt brændstof, og tre gange så stor risiko i byområder.

Se også: Sammenlign elbiler på pris, kvalitet og bedømmelse

Fodgængere er vant til at navigere efter lyd

Og hvorfor så det? Det er stadig uklart, hvorfor miljøvenlige biler er mere farlige, men forskerne mener, at en række faktorer har skylden. Førere af elbiler har en tendens til at være yngre og mindre erfarne, og bilerne er meget mere støjsvage end biler med forbrændingsmotorer, hvilket gør dem sværere at høre, især i byerne.

“Elbiler er en fare for fodgængere, fordi de er mindre tilbøjelige til at blive hørt end benzin- eller dieselbiler,” siger Phil Edwards, førsteforfatter på undersøgelsen og professor i epidemiologi og statistik ved London School of Hygiene & Tropical Medicine. “Regeringen er nødt til at mindske disse risici, hvis de vil udfase salget af benzin- og dieselbiler.”

“Hvis du skifter til en elbil, skal du huske, at det er et nyt type køretøj,” tilføjer Edwards. “De er meget mere støjsvage end de gammeldags biler, og fodgængere har lært at navigere på vejene ved at lytte efter trafikken. Førere af disse køretøjer skal være ekstra forsigtige.”

Se også: De absolut billigste elbiler på de danske veje

I 2017 viste en rapport fra det amerikanske transportministerium, at el- og hybridbiler udgjorde en 20% højere risiko for fodgængere end benzin- og dieselbiler, og en 50 % højere risiko ved lav hastighed, f.eks. når man drejer, bakker, kører ud i trafikken og standser.

Edwards og hans kolleger undersøgte data om rejser og trafikulykker i Storbritannien fra 2013 til 2017. På grund af et arkiveringsproblem er data fra 2018 og fremefter ikke tilgængelige. Deres analyse omfattede 916.713 tilskadekomne, hvoraf 120.197 var fodgængere. Mere end 96.000 var blevet ramt af en bil eller taxa.

De fleste køretøjer på vejene er benzin- eller dieselbiler, og de var involveret i tre fjerdedele af kollisionerne med fodgængere. Men for den samme tilbagelagte distance var batteridrevne biler farligere. Ifølge undersøgelsen, der blev bragt i Journal of Epidemiology and Community Health, var det gennemsnitlige årlige antal tilskadekomne fodgængere pr. 100 kørte kilometer 5,16 for el- og hybridbiler sammenlignet med 2,4 for benzin- og dieselbiler.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Lyd fra elbiler kan være livreddende

På landet var batteridrevne biler ikke farligere end benzin- og dieselbiler, men i byerne var der tre gange større risiko for, at de kolliderede med fodgængere, konstaterede forskerne.

Siden juli 2019 har alle nye hybrid- og elbiler, der sælges i Europa, skullet have et akustisk advarselssystem, der udsender lyd, når bilen kører langsomt, men der er hundredtusindvis af elbiler på vejene uden udstyret. “Hvis regeringen sørgede for, at disse systemer blev installeret i alle elbiler og eftermonterede dem på ældre elbiler, ville det være en god start,” sagde Edwards og tilføjede, at Green Cross-koden også “sandsynligvis skal opdateres”.

Nicola Christie, professor i transportsikkerhed ved UCL, siger, at folk er afhængige af lyd for at bedømme køretøjers tilstedeværelse, hastighed og placering. “Når disse signaler mangler, kan det være meget problematisk for folk i travle byområder. Problemet kan forværres for mennesker med dårlig synsevne eller for børn, som har svært ved at bedømme køretøjers hastighed og afstand,” siger hun.

I 2020 viste en undersøgelse fra danske forsikringsselskaber, at elbiler, herunder især Teslaer, var involveret i flere uheld end andre biler.

Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test

Ulykkerne er alvorligere i elbiler

Ikke nok med at elbiler oftere er involveret i ulykker med fodgængere, er det også ofte mere alvorligt. Sidste år advarede USA’s Nationale Råd for Transportsikkerhed mod elbilerne, som kan forårsage mere alvorlige trafikulykker. Her er det den højere vægt og ydeevne, der er årsagen til problemet.

Det er særligt elbiler med en lang rækkevidde, der er mest populære blandt forbrugerne. Disse er med deres store batterier dermed også de tungeste. De fleste elbiler vejer et godt stykke over 2.000 kg, men kan komme helt op på 4.000 kg. Batterierne kan veje helt op til 1.300 kg, hvilket omtrent svarer til vægten på en Honda Civic.

Kombineret med en højere vægt er elbilerne som regel også hurtigere end brændstofbilerne i optrækket. En populær familieelbil som Tesla Model Y accelererer fra 0-100 km/t på ned til 3,7 sekunder. Den højere ydeevne skaber bekymring, da bilister ikke er vant til at håndtere denne hurtige acceleration.

Se også: De mest populære elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den