Elbiler fyldt med ligegyldig teknologi

Bilproducenter finder hele tiden på ny teknologi at putte i elbiler, men store skærme og førerassistentskærme falder ikke i alle bilisters smag, viser ny undersøgelse.

Elbiler fyldt med ligegyldig teknologi

I løbet af de seneste mange år er biler, især elbiler, blevet fyldt med et utal af teknologiske nye påfund, nye dimser, gadgets og avancerede funktioner, hvoraf nogle skal gøre dit liv og din køretur lidt lettere, mens andre skal gøre din rejse mere sikker.

Men vil bilisterne overhovedet have alle disse nye teknologier? En ny markedsundersøgelse fra den amerikanske analysevirksomhed J.D. Power tyder på, at bilisterne måske ikke er helt så begejstrede for overfloden af teknologi, som bilproducenterne er det.

Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark

Mangelfulde førerassistentsystemer

Ifølge J.D. Power Tech Experience Survey, som ”måler problemer og brugeroplevelser med avancerede teknologier,” skal avanceret teknologi i biler løse reelle problemer. Men det gør alt for meget teknologi ganske enkelt ikke.

Mange bilister sætter pris på avancerede førerassistentsystemer, fordi systemerne for eksempel kan øge sikkerheden ved at overvåge blinde vinkler eller hjælpe med at overholde hastighedsgrænserne – noget der løser reelle problemer.

Men de færreste har nok fundet automatiske parkeringssystemer, der tager omkring et minut om at parkere bilen, brugbare. Undersøgelsen viser, at sådanne systemer, der delvist automatiserer en kørselsopgave – selv de mest avancerede håndfri systemer – blev vurderet af amerikanske bilister til at have en lav nytteværdi.

De fleste elbiler understøtter i dag også kun niveau 2 inden for selvkørende teknologi, og det forklarer, hvorfor de stadig ofte føles så ubrugelige, så snart man nærmer sig byområder, lyssignaler, rundkørsler eller andre hindringer på vejen.

Se også: Test af elbilers kvalitet og udstyrsniveau

Distraherende kæmpe-skærme

En anden tendens på markedet for elbiler er inkluderingen af enorme infotainmentskærme og en dedikeret skærm til passageren på førersædet. Det er til trods for, at bilisterne ifølge markedsundersøgelsen vurderer teknologien som ”ikke nødvendig”.

Ferrari begyndte at introducere passagerskærme i sine biler, og siden har vi også set det i Porsche Taycan, Mercedes-Benz med sin Hyperscreen, Xpeng G9 og en række af Audis biler. Passagerskærmen har den ulempe, at den distraherer føreren, så nu begynder bilproducenterne at introducere privatlivsfiltre på skærmene, ligesom man kender fra computerskærme. Altså en løsning på et problem skabt af bilproducenterne selv.

J.D. Powers markedsundersøgelse påpeger også, at det ikke er lykkedes bilisterne at tage genkendelsesteknologier i brug. Det gælder teknologier som fingeraftrykslæsere, ansigtsgenkendelse og bevægelsesstyring. Disse teknologier forsøger at løse problemer, som ingen tidligere havde.

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?

Størst teknologitilfredshed med Tesla og Rivians elbiler

Undersøgelsen viser også, hvor tilfredse amerikanske bilister er med teknologien i deres bil. Tesla er igen den bilproducent, der har den højeste bedømmelse i USA med i alt 786 point ud af 1.000 mulige.

På andenpladsen finder vi Rivian med 666 point efterfulgt af Genesis med 584 point og Polestar med 578 point. BMW, Hyundai og Kia ligger også højt med henholdsvis 528, 518 og 499 point.

Bundskraberne, når det gælder bilisternes opfattelse af de forskellige bilproducenters teknologiske niveau, er Dogde (392), MINI (396), Ford (406), Nissan (411) og Mazda (415).

Se også: Elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026

Kvalitet frem for kvantitet

Undersøgelsen peger på en udvikling, som ses hos mange producenter. Elbiler kan ses som en stor gadget på fire hjul, og ligesom man har set inden for brugerelektronik såsom smartphones, konkurrerer producenterne benhårdt om kundernes gunst ved at udstyre produkterne med mest mulig teknologi – også selv om der ikke nødvendigvis er nogen, der har bedt om teknologierne.

Der ses også en tendens til, at flere elbiler kun sælges i én variant, som er med alt udstyr inkluderet. De personer, som kunne være interesseret i en billigere variant af en bestemt elbil med mindre udstyr og unødvendig teknologi ombord, kan altså ikke gøre dette hos producenter, der går den vej.

Kriteriet for at udstyre elbiler med ny teknologi bør være, om det rent faktisk forbedrer bilistens komfort, sikkerhed og køreglæde. Som det er tilfældet så mange andre steder, vil fokus på kvalitet af teknologien i elbiler frem for kvantitet være kærkomment.

Se også: Hvad koster Danmarks billigste elbil?