Alle elbiler med LFP-batteri
LFP-batterier vinder frem i alt fra prisvenlige minibiler til populære SUV’er. Men hvad er teknologien bag, og er det det rette valg for dig? Vi guider dig her gennem fordele, ulemper og viser dig alle elbiler med LFP-batteri.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Her er alle elbiler med LFP-batteri
Herunder kan du se alle elbiler med LFP-batteri inddelt efter bilmærke:
BYD-elbiler med LFP-batteri
BYD har 7 elbiler i Danmark med LFP-batteri:
- BYD Atto 2
- BYD Dolphin
- BYD Dolphin Surf
- BYD Seal
- BYD Seal U
- BYD Sealion 7
- BYD Tang
Se også: Alle elbiler fra BYD
Citroën-elbiler med LFP-batteri
Citroën har 3 elbiler i Danmark med LFP-batteri:
- Citroën ë-Berlingo
- Citroën ë-C3
- Citroën ë-C3 Aircross
Se også: Alle elbiler fra Citroën
Exlantix-elbiler med LFP-batteri
Exlantix har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:
- Exlantix ET (kun 74,7 kWh 2WD)
- Exlantix ES (kun 74,7 kWh 2WD og 74,7 kWh 4WD)
Se også: Alle elbiler fra Exlantix
Fiat-elbiler med LFP-batteri
Fiat har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Fiat Grande Panda
Se også: Alle elbiler fra Fiat
Firefly-elbiler med LFP-batteri
Firefly har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Firefly
Se også: Alle elbiler fra Firefly
Ford-elbiler med LFP-batteri
Ford har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Ford Mustang Mach-E (kun Standard Range RWD)
Se også: Alle elbiler fra Ford
KGM-elbiler med LFP-batteri
KGM har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:
- KGM Musso EV
- KGM Torres EVX
Se også: Alle elbiler fra KGM
Leapmotor-elbiler med LFP-batteri
Leapmotor har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Leapmotor B10
Se også: Alle elbiler fra Leapmotor
Mazda-elbiler med LFP-batteri
Mazda har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Mazda 6e (kun varianten med 68,8 kWh batteri)
Se også: Alle elbiler fra Mazda
Mercedes-Benz-elbiler med LFP-batteri
Mercedes-Benz har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Mercedes-Benz CLA EQ (kun 200)
Se også: Alle elbiler fra Mercedes-Benz
MG-elbiler med LFP-batteri
MG har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- MGS5 (kun Standard Range)
Se også: Alle elbiler fra MG
Omoda-elbiler med LFP-batteri
Omoda har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Omoda E5
Se også: Alle elbiler fra Omoda
Opel-elbiler med LFP-batteri
Opel har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Opel Frontera Electric
Se også: Alle elbiler fra Opel
Suzuki-elbiler med LFP-batteri
Suzuki har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Suzuki e VITARA
Se også: Alle elbiler fra Suzuki
Tesla-elbiler med LFP-batteri
Tesla har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:
- Tesla Model 3 (kun Baghjulstræk)
- Tesla Model Y (kun Baghjulstræk)
Se også: Alle elbiler fra Tesla
Toyota-elbiler med LFP-batteri
Toyota har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Toyota Urban Cruiser
Se også: Alle elbiler fra Toyota
Volvo-elbiler med LFP-batteri
Volvo har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:
- Volvo EX30 (kun Single Motor Standard Range)
Se også: Alle elbiler fra Volvo
Xpeng-elbiler med LFP-batteri
Xpeng har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:
- Xpeng G6
- Xpeng G9
Se også: Alle elbiler fra Xpeng
Zeekr-elbiler med LFP-batteri
Zeekr har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:
- Zeekr 7X (kun RWD)
- Zeekr X (kun RWD)
Se også: Alle elbiler fra Zeekr
Hvad er et LFP-batteri, og hvordan adskiller det sig fra NMC?
For at forstå, hvad et LFP-batteriet er, skal vi se på, hvad der gemmer sig indeni. Navnet LFP står for lithium iron phosphate eller litium-jern-fosfat og kendes også som LiFePO4.
Det refererer til de materialer, der bruges i batteriets katode. Det adskiller sig markant fra det “almindelige” elbilbatteri, som kaldes NMC (nikkel-mangan-kobolt). Den helt store forskel ligger i kemien.
Hvor NMC-batterier er afhængige af dyre og etisk problematiske metaller som kobolt og nikkel, bruger LFP kun jern og fosfat. Disse materialer er langt mere tilgængelige og billigere at udvinde.
LFP-batterier har også en mere stabil krystalstruktur. Det betyder, at de er kemisk meget robuste, hvilket påvirker alt fra sikkerhed til, hvordan du må oplade dem i hverdagen. Mens et NMC-batteri typisk trives bedst mellem 20 og 80 procent opladning (SoC), er LFP-batteriet designet til at blive brugt mere “hårdt”.
Se også: Fordele og ulemper ved LFP-elbilbatterier
Fordele og ulemper ved LFP-batterier
Valget af batteritype er altid et kompromis mellem pris, rækkevidde og holdbarhed. Her er de fordele og ulemper ved et LFP-batteri:
Fordele ved LFP
- Længere levetid: LFP-batterier er utroligt slidstærke. De kan tåle op mod 3.000-6.000 fulde ladecyklusser, før de begynder at miste kapacitet. Til sammenligning holder NMC-batterier ofte til omkring 1.000-2.000 cyklusser. Det gør LFP til det oplagte valg, hvis du planlægger at beholde din bil i mange år.
- Opladning til 100 %: En af de største praktiske fordele er, at LFP-batterier har godt af at blive ladet op til 100 procent jævnligt (gerne en gang om ugen). Det gør det nemmere at udnytte bilens fulde rækkevidde i dagligdagen uden at bekymre sig om batteriets helbred.
- Høj sikkerhed: Kemien i LFP er meget stabil og har en højere tolerance over for varme. Det minimerer risikoen for brand, hvilket gør dem til nogle af de sikreste batterier på markedet.
- Bæredygtighed og pris: Da LFP-batterier er fri for kobolt og nikkel, er det både billigere at producere og mere miljøvenligt. Det er ofte årsagen til, at elbiler med LFP-batterier kan sælges til en lavere pris.
Ulemper ved LFP
- Lavere energitæthed: Jern og fosfat fylder og vejer mere end nikkel og kobolt for at lagre den samme mængde strøm. Det betyder, at et LFP-batteri enten giver en kortere rækkevidde, eller gør bilen væsentligt tungere, hvis man forsøger at opnå samme rækkevidde som i en elbil med NMC-batteri.
- Følsomhed over for kulde: LFP-batterier er kendt for at have det svært i det danske vintervejr. Når temperaturen falder til under frysepunktet, falder rækkevidden ofte mere drastisk end hos NMC-batterier, og lynopladning kan tage betydeligt længere tid, hvis batteriet ikke er forvarmet tilstrækkeligt.
- Langsommere lynladning: Generelt lader LFP-batterier en smule langsommere end de bedste NMC-batterier – især i den sidste del af ladekurven (fra 80 til 100 procent), selvom nye generationer fra producenter som BYD og CATL er ved at lukke dette hul.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Sammenlign priser og specifikationer på elbiler