Mange bilproducenter fravælger Apple CarPlay Ultra

Flere bilproducenter, som tidligere har bakket op om Apple CarPlay Ultra, er sprunget fra - og det er et stort problem for Apple, som står uden for fremtidens digitale biloplevelse.

Mange bilproducenter fravælger Apple CarPlay Ultra

Apples nye CarPlay Ultra møder modstand fra flere bilproducenter, som tidligere har tilkendegivet opbakning til Apples brugergrænseflade til biler.

Ifølge Financial Times trækker mærker som Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Polestar og Renault sig nu fra samarbejdet.

CarPlay Ultra adskiller sig fra den normale udgave af CarPlay ved at overtage hele bilens infotainmentsystem – både touchskærmen og førerskærmen bag rattet.

Flere bilproducenter udtrykker bekymring over at overlade så meget kontrol til Apple og ønsker at bevare kontrollen over softwareoplevelsen gennem deres egne infotainmentsystemer og de indtægter, som deres egne digitale tjenester kan generere.

Renault har direkte afvist Apples tilgang som en “indtrængen” i deres systemer. Netop Renault har i dag stor succes med at bruge Android Automotive med Google-tjenester i sine elbiler – et infotainmentsystem, der får stor ros for at være brugervenligt, hurtigt og med adgang til et stort antal apps via Google Play Butik.

Andre producenter som Ford og Jaguar Land Rover har ikke meldt klart ud, mens BMW vil holde sig til den klassiske udgave af CarPlay.

Kun Aston Martin understøtter som den eneste bilproducent CarPlay Ultra, mens Hyundai, Kia, Genesis og Porsche stadig bakker op om løsningen og arbejder på at understøtte det.

Ifølge Apple vil flere bilmærker senere understøtte løsningen.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

CarPlay Ultra fylder for meget – bilproducenterne siger stop

Der var store forventninger, da Apple i 2022 præsenterede CarPlay Ultra som næste skridt i bilers infotainmentsystemer. Men næsten tre år senere, og efter en lang periode uden nyt, er teknologien landet med et bump snarere end et brag. I maj 2025 blev CarPlay Ultra officielt lanceret – men kun med én enkelt partner: Aston Martin.

Med nyheden om, at flere af de oprindelige samarbejdspartnere har trukket sig, er Apples plan om at tage kontrol over bilens skærme for alvor kommet i modvind.

Kritikken fra bilproducenterne handler især om ejerskab over brugeroplevelsen og adgangen til indtægter fra digitale tjenester. De kan have ret i kritikken, men Apple CarPlay Ultra erstatter ikke bilproducenternes egne infotainmentsystemer, men er en brugergrænseflade, der kører oven på den ligesom med det normale CarPlay.

Den brede afvisning af CarPlay Ultra er problematisk for Apple, som efter at have skrinlagt sin egen elbilsatsning nu står tilbage med CarPlay Ultra som sin eneste vej ind i det hastigt voksende elbilmarked.

Uden bred opbakning fra bilproducenterne risikerer Apple at stå uden for fremtidens digitale biloplevelse, mens den direkte konkurrent Google for alvor har fået fodfæste med Android Automotive.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Perspektivering

Er du i tvivl om, hvad forskellen er på det almindelige Apple CarPlay og Apple CarPlay Ultra? Læs mere om forskellen på CarPlay og CarPlay Ultra.

Se også hvilke elbiler der understøtter Apple CarPlay og hvilke elbiler der har eller får Apple CarPlay Ultra.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på de billigste biler i Danmark
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Se alle de bedste leasingtilbud på elbiler i 2025