BMW: Vi har ikke brug for solid state-batterier

BMW har en anden tilgang til solid state-batterier end andre bilproducenter. BMW har nemlig ikke travlt med af udvikle solid state-batterier.

BMW: Vi har ikke brug for solid state-batterier

Mens andre elbilproducenter bruger store mængder tid og ressourcer på at forske og udvikle solid state-batteriteknologi hurtigst muligt, har tyske BMW en helt anden tilgang til de ventede batterier.

Se også: Se alle elbiler fra BMW i Danmark

Solid state-batteri giver først mening om 8 år

Konkurrenten Mercedes-Benz har netop afsløret, at de lige nu tester en elbil med solid state-batteri med op til 1.000 km rækkevidde. Både sydkoreanske og kinesiske konkurrenter er langt i udviklingen af solid state-batterier.

Der er ingen tvivl om, at der blandt elbilproducenten bliver løbet hurtigt, for at blive først med det såkaldte “drømmebatteri”. Men hos BMW drømmer man i lidt længere tid, end hos konkurrenterne.

BMW mener nemlig ikke, at der er brug for solid state-batterier lige nu, og de ligger derimod flere år ude i fremtiden. BMW fortæller, at man først om otte år mener, at der er behov for at kunne tilbyde elbiler med solid state-batterier.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Vil forbedre litium-ion-batterier

Derimod har BMW besluttet at fastholde fokus på litium-ion-batterier, som de mener kan forbedres markant og som de fortsat vil udvikle på. Ikke nok med det, så kan BMW også reducere omkostninger ved litium-ion-batterier betydeligt. Derimod vil omkostningerne være for store med solid state-teknologien.

Ifølge BMW kan de med deres ny 6. generation litium-ion-batterier nå en rækkevidde på mindst 600 km og give op til 300 km rækkevidde efter 10 minutters lynopladning. Det mener den tyske bilproducent er mere end nok til det, markedet ønsker i øjeblikket.

BMW har netop lanceret deres Neue Klasse-platform, der skal bruges til deres næste generation af elbiler. Første Neue Klasse-elbil er en ny BMW iX3, som lanceres senere i år.

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?

Perspektivering

Elbilmarkedet udvikler sig i et højt tempo – især når det kommer til batteriteknologi. Der er ingen tvivl om, at batterierne bliver bedre, men det er svært at forudsige, hvornår de nyeste fremskridt bliver tilgængelige i Danmark.

Derfor er privatleasing en oplagt løsning. Det giver dig friheden til at køre elbil uden at bekymre dig om teknologiske ændringer, batterislitage, værditab eller serviceomkostninger. Med en bindingsperiode på kun 12 måneder har du desuden mulighed for at skifte til en nyere elbil, når det passer dig og når ny og bedre teknologi introduceres i bilerne.

Se også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der kommer i 2025, 2026 og 2027