CATL satser på batteriskifte – lancerer nye batterier
CATL, der er den absolut største i verden inden for batterier til elbiler, har netop annonceret, at batteriskifte er fremtiden for elbiler.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Lancerer udskiftelige “Chokolade”-batterier til elbiler
I 2030 forventes batteriskifte at opfylde en tredjedel af behovet for strøm til elektriske køretøjer, siger Robin Zheng, der er administrerende direktør for batterigiganten CATL.
CATL er den største inden for batterier til elbiler, og leverer batterier til en lang række elbilproducenter, herunder mærker som BMW, Hyundai, Volkswagen, Volvo, Toyota og mange flere.
Den kinesiske batteriproducent har ved et event i hjemlandet lanceret nye batterier, som er designet til batteriskifte. De nye batterier har fået navnet Choco-SEB (Swapping Electric Blocks).
I samme omgang fortalte producenten, at de kaster sig ud i et stort sats på batteriskifte til elbiler, herunder en standardisering, batteriskiftestationer, batterileje og samarbejder med bilproducenter.
De første 1.000 batteriskiftestationer vil blive bygget af CATL selv i 2025. De følgende 10.000 batteriskiftestationer vil blive bygget sammen med partnere, og i den sidste fase vil der være 30.000 byttestationer i Kina, meddelte CATL.
Batterierne kommer i NMC- og LFP-typer, hvor sidstnævnte batteri giver op til 500 km rækkevidde (CLTC) og NMC-batteriet op til 600 km.
Disse batterier vil forbrugerne kunne leje til deres elbiler fra cirka 360 kr. per måned.
Indtil videre har CATL fokus på det kinesiske marked. Det vides endnu ikke, om de også har Europa i planerne med hensyn til batteriskifte.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Samarbejder med flere elbilproducenter
I forbindelse med lanceringen af de nye batterier til batteriskifte, annoncerede CATL også samarbejder med en lang rækkevidde elbilproducenter – alle kinesiske.
Heriblandt finder man elbilmærkerne Changan, GAC, Hongqi, Roewe, Wuling og Maxus.
Alt i alt er der ti elbiler på vej ud på det kinesiske bilmarked, som understøtter CATLs batteriskiftestationer og de nye batterier:
- Changan Oshan 520
- GAC Aion S
- Hongqi E-QM5
- SAIC Roewe D7
- BAIC C66
- Wuling Bingo
- Wuling Starlight
- SAIC Rising F7
- SAIC Maxus Mifa 9
- SAIC Maxus Dana
I Danmark finder man lige nu mærkerne Hongqi og Maxus, og Changan er på vej hertil. Ifølge batteriproducenten kan en batteriblok skiftes på cirka 1 minut.
Se også: Hvad koster den billigste elbil i Danmark?
Perspektivering
Giver det mening at vente med at købe elbil? De nye batterier til elbiler lander ikke i Danmark forløbig, men vi kommer allligevel løbende til at se teknologien forbedre sig.
Derfor mener vi, at det lige nu er mere fornuftigt at lease en elbil. Vælger du at lease en elbil, skal du ikke bekymre dig om den hurtige udvikling af elbiler, batteriforringelse, gensalgsværdi og service. Derudover har du mulighed for at prøve at køre og leve med elbil væsentligt mere risikofrit, når du vælger at lease frem for at købe.
Skulle husstandens privatøkonomi ændre sig, kan man efter kun 12 måneder komme ud af en leasingaftale. Det giver også mulighed for, at man på en billig måde kan skifte til en ny elbil, skulle teknologien været blevet meget forbedret eller prisen blevet betydeligt lavere.
Læs også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Vi anbefaler:
Få en elbil med hurtigste opladning fra Hyundai
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test