Disse startups kan revolutionere elbilbatteriet
Stribevis af batterivirksomheder står i kø for at revolutionere batteriteknologien ved brug af helt nye teknikker og materialer, der skal sikre endnu hurtigere opladning, længere levetid, højere energitæthed og ikke mindst lavere priser.
Se fire lovende batteristartupvirksomheder, som byder ind med helt nye, men samtidig billige elbilbatterier.
Den hastige udvikling af ny batteriteknologi giver samtidig anledning til at overveje privatleasing af elbil.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Fire bud på fremtidens batterigennembrud
Den første bølge af batteristartupvirksomheder såsom QuantumScape og Sila Nanotechnologies satte sig for at revolutionere batteriteknologien med avancerede solid-state-batterier, men er løbet ind i en mur i forsøget på at jagte enormt lang rækkevidde. De foreløbige teknologier har vist sig alt for dyre og svære at skalere.
I de seneste år er der sket et skifte. Fokus er i højere grad end tidligere på ny batteriteknologi, der er til at betale, frem for at opnå ekstreme resultater. Det ændrede batterimarked har åbnet døren for en ny bølge af startupvirksomheder, der satser på billigere og mere praktiske elbilbatterier fra virksomheder med en bedre forståelse af, hvad markedet efterspørger.
Her er fire af de mest lovende batteristartupvirksomheder.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Adden Energy
Denne batteristartup fra USA forsøger at løse en af de største udfordringer ved solid-state-batterier: Dendritter. Dendritter er nåleformede litiumkrystaller, der kan opstå og vokse på batteriets anode under opladning og gennembryde separatoren. Det kan kortslutte batteriet, reducere levetiden og i værste fald føre til brand.
Adden Energy har udviklet en tre-lags separator af sulfid, der automatisk stopper dendritter i at trænge gennem separatoren.
Ifølge firmaet kan selskabets solid state-batteri oplades på kun 12 minutter og holde til over 1.000 ladecyklusser.
Bag selskabet står to tidligere Harvard-forskere, som har rejst 15 mio. dollar. De satser på at opstarte en produktionslinje og sigter mod at opnå en pris på under 100 dollar per kWh.
Se også: Se hvilke elbiler der klarer sig bedst i test
Forge Battery
Forge Battery er en virksomhed, som sigter efter at lave næsten 100 procent amerikansk-producerede elbilbatterier uden brug af kinesiske materialer.
Batterierne bliver af den velkendte cylindriske 21700-type, som også Tesla bruger. Forge Battery udvikler ny teknologi, der forbedrer ydeevnen gennem brug af særlige nanobelægninger.
Virksomheden har modtaget 100 mio. dollar i støtte fra det amerikanske energiministerium og samarbejder med General Motors. Den første produktion af amerikansk producerede elbilbatterier ventes at begynde i 2027.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Ionic Mineral Technologies
Ionic Mineral Technologies vil gøre anoder af silicium markant billigere ved at udnytte det leragtige mineral halloysite i kombination med silicium.
Halloysite forekommer naturligt som små nanorør, og ved at bruge silicium i nanorørene modvirker virksomheden de sprækker og svulmninger, som kan opstår under opladning og ødelægge konventionelle batterier med anoder kun af silicium.
Virksomheden mener, at de kan producere silicium billigere end nogen konkurrent – også i Kina – og satser på at nå kommerciel skala omkring 2027.
Udfordringen er batteriets levetid. Foreløbig holder anoderne kun et par hundrede cyklusser, men hvis prisen bliver lav nok, kan de alligevel vinde indpas.
Se også: Nyheder om elbilteknologier
Unigrid
Natrium-ion-batterier ses som et muligt alternativ til litium, der i dag dominerer markedet for batteriet, men det gør også bilproducenterne sårbare på grund af Kinas enorme kontrol over forsyningskæden.
Batterivirksomheden Unigrid har udviklet en anode baseret på tin i stedet for hårdt kulstof, hvilket kan give dobbelt så høj energitæthed som tidligere natrium-ion-batterier.
Dermed kan natrium-ion-batterier nå en rækkevidde på over 400 km, som er på niveau med mange mindre LFP-batterier – bare til en endnu lavere pris.
Unigrid vil først sælge sin batteriteknologi til energilagringsløsninger og senere til brug i elbiler. I modsætning til mange andre batteristartups planlægger Unigrid ikke selv at bygge fabrikker, men at benytte eksisterende produktionskapacitet i Kina, Japan, Sydkora og USA.
Se også: Hvad er solid state-batterier? Se fordele og ulemper
Perspektivering
Den hastige udvikling af batteriteknologi er godt nyt til dig, der står over for at købe elbil inden for de næste år, men det er til gengæld også dårligt nyt for dig, der lige har købt en elbil. Det i forvejen store værditab står til at blive endnu højere, hvis store teknologiske gennembrud pludselig gør dagens elbilteknologi forældet.
Derfor bør du kraftigt overveje at privatlease din næste elbil. Da undgå du alle bekymringer om pludselige værditab. I stedet betaler du en fast pris hver måned og kan komme ud af aftalen allerede fra 12. måned. På den måde kan du skifte elbil, efterhånden som elbiler får bedre batteriteknologi – uden at lide store økonomiske tab.
Læs mere om fordelene ved at privatlease. Se også alle de bedste leasingtilbud i 2025 og læs mere om, hvorvidt du skal vælge en høj eller lav udbetaling.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Hvad koster Danmarks billigste elbil?