Elbiler fra Ferrari får virtuelle gearskift og motorlyd
Ferrari er godt i gang med udviklingen af sin første elektriske bil, som ventes at få premiere i år og blive leveret fra 2026. Men bare fordi bilen bliver lydløs og elektrisk, betyder det ikke, at den mister den klassiske Ferrari-følelse.
Se også: Alle helt elektriske sportsvogne i Danmark
Ferrari vil give elbiler motorlyd og “gear”
To nye patentansøgninger viser, at Ferrari arbejder på et avanceret system, der skal simulere lyden og fornemmelsen af en benzinmotor og manuelle gearskift, til deres første elbil. Systemet består af:
- En virtuel gearkasse, hvor føreren kan “skifte gear” med paddles bag rattet, som i en traditionel Ferrari.
- Et lydsystem med højttalere, der både indvendigt og udvendigt gengiver en motorlyd, som kan tilpasses – fra klassisk Ferrari-lyd til noget mere futuristisk.
Målet er at skabe en følelsesmæssig og medrivende køreoplevelse, der minder om Ferraris benzindrevne sportsvogne. Andre mærker som Hyundai og Kia har allerede lavet lignende systemer, mens Dodge og BMW er på vej med deres versioner.
Se også: Specifikationer, billeder og forventet pris på Ferraris elbil
Producenter af sportsvogne kæmper med overgang til elbiler
Overgangen til elbiler er ikke bare et teknisk skifte – for producenter af sportsvogne som Ferrari og Lamborghini handler det om at bevare sjælen i bilerne. En elektrisk drivlinje mangler nemlig det, der traditionelt kendetegner en sportsvogn: Den rå motorlyd, fornemmelsen af gearskift og de intense vibrationer fra en kraftfuld benzinmotor.
Elmotorer er stille og trækker jævnt, hvilket kan gøre køreoplevelsen mere steril. Samtidig er batterier tunge, hvilket udfordrer bilens vægtfordeling og køredynamik – noget der er afgørende i en præstationsbil. For mærker med stolte motorsportstraditioner er det også en identitetsmæssig udfordring at skifte til strøm uden at miste den følelsesmæssige forbindelse til bilen.
Det er netop hvad Ferrari forsøger at løse med simulering af gearskift og falsk motorlyd, men spørgsmålet er, om det vil lykkedes dem.
Ferrari vil afsløre sin første elbil den 9. oktober 2025 ved selskabets hovedkvarter i Maranello i Italien.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Perspektivering
Den første elbil fra Ferrari ser ikke ud til at blive en sportsvogn, men derimod en SUV i premiumklassen. Der er mange SUV’er i denne klasse, men ingen af dem vil prismæssigt kunne matche Ferraris, som forventes at koste 5 mio. kr.
De mest luksuriøse elbiler i premiumklassen er Rolls-Royce Spectre, Maserati Grecale Folgore og Maybach EQS SUV.
Udviklingen inden for teknologi til elbiler går rivende hurtigt. Her kan du se følge med i seneste nyheder i elbilteknologi.
Se også: Alle elbiler i premiumklassen i Danmark
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Hvilke elbiler er Bedst i Test?