EU-data afslører: Plug-in hybrider forurener som benzinbiler

En ny undersøgelse fra EU afslører, at Plug-in-hybridbiler forurener langt mere i hverdagen end deres officielle papirtal viser - se hvor slet det står til.

EU-data afslører: Plug-in hybrider forurener som benzinbiler

Nye EU-tal afslører, at plug-in hybrider slet ikke er så grønne, som de ser ud til.

En ren elbil er et bedre, mere miljøvenligt og billigere alternativ til plug-in hybrider – læs hvad undersøgelsen fandt frem til.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

“Plug-in hybrider er en af de største bedrag i bilhistorien…”

Plug-in-hybridbiler (PHEV) forurener langt mere i hverdagen end deres officielle papirtal, konkluderer en ny analyse fra Transport & Environment på baggrund af EU’s egne målinger.

I virkeligheden udleder PHEV’er i snit 135 gram CO₂/km, hvilket kun er 19 % lavere end benzin- og dieselbiler (166 g/km). Selv i “elektrisk” kørsel bruger plug-in hybrider i gennemsnit tre liter benzin per 100 km, fordi forbrændingsmotoren ofte hjælper til ved fart og bakker – det svarer til 68 g CO₂/km, omkring 8,5 gange mere end officielle tests.

Forbrugerne betaler også prisen, slår undersøgelsen fast: Det skjulte brændstofforbrug koster den gennemsnitlige PHEV-bilist omkring €500 (3.700 kr.) ekstra om året.

Analysen peger desuden på, at modeller med længere elektrisk rækkevidde ofte bliver tungere og dermed udleder endnu mere i motor-drift.

Bilindustrien på for, at PHEV’er fortsat skal tælle som “rene” i EU’s teknologineutrale linje, og gerne også efter 2035, hvor nye biler ellers skal være nul-emissions, men skal ikke ske, lyder konklusionen fra Transport & Environments bilchef Lucien Mathieu:

“Plug-in hybrider er en af de største bedrag i bilhistorien… de udleder næsten som benzinbiler,” siger han.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Se også: Se priser på de billigste elbiler

Bilproducenterne har fornyet sats på plug-in hybrider

Efter flere år med stærk elbilsvækst er markeder som Norge, Danmark, Sverige og Holland tæt på mætningspunktet, og bilproducenterne flytter derfor fokus mod plug-in hybrider på andre markeder, hvor ladeinfrastrukturen halter.

Det kan give kortsigtede salgstal og imødekomme kunder, som på grund af manglende ladeinfrastruktur ikke vil skifte til elbil – men for hver solgt plug-in hybrid bliver overgangen til rene elbiler vanskeligere, og EU’s mål om nulemission i 2035 ryger længere ud i horisonten.

I sidste ende peger udviklingen på en politisk skævvridning: En EU-linje, der skulle accelerere elbiler, har i praksis åbnet et stort smuthul for plug-in hybrider. Resultatet er en forsinket omstilling, højere samfundsomkostninger og en klimapolitik, der—set i lyset af markedets mæthed og infrastrukturens virkelighed—fremstår forfejlet.

Se også: Fordele ved at eje din lader frem for at leje

Perspektivering

Der er mange elbiler på markedet herhjemme og det gør det sværere at vælge. Du kan få hjælp i denne guide, hvor vi har fundet frem til de bedste elbiler i forskellige prisklasser.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på Danmarks billigste elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2025, 2026 og 2027
Guide til billigste ladeboks for elbiler