Natrium-ion-batteriteknologien på fremmarch

I 2026 kommer de første elbiler med nye natrium-ion-batterier eller saltbatterier, der giver billigere, bedre, mere holdbare og sikrere elbiler.

Natrium-ion-batteriteknologien på fremmarch

CATL er klar med banebrydende saltbatteri i 2026. Elbilbatteriet er godt for miljøet, pengepungen og holder længere på strømmen.

CATL’s batteri vil snart matche LFP-batteriteknologien på pris, men også på miljøvenlighed, holdbarhed og præstationer – se hvordan saltbatterier gør Europa mindre afhængig af Kina.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Saltbatterier klar til elbiler i 2026

Fremtidens natrium-ion-batterier, der bruger salt i stedet for litium, ventes at komme i elbiler fra 2026. Den nye elbilteknologi er billig, sikker, har hurtig opladning og fungerer bedre i kulde (helt ned til -40 grader) sammenlignet med dagens elbilbatterier, hvilket gør den attraktiv i kommende elbiler.

Natrium-ion-batteriteknologien har så småt nået et pris- og ydeevneniveau, hvor det kan levere energi til samme pris per kWh og samme energitæthed som LFP-batterier. I 2026 vil saltbatterier koste 7 cent per Wh, mens den i 2027 vil falde yderligere til 4 cent per Wh ligesom LFP.

Samtidig er store batteriproducenter som CATL allerede klar til at masseproducere saltbatterier.

Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark

Saltbatterier er billige, miljøvenlige og har lang levetid

Natrium-ion-batterier kan blive en vigtig batteriteknologi i fremtidens elbiler, som understøtter udbredelsen af billigere, bedre og sikrere elbiler. CATL selv forventer, at teknologien kan dække 40 procent af efterspørgslen på elbilbatterier til det kinesiske marked.

Der er da næsten også fuld plade på fordele ved teknologien. Særligt dens lave pris gør teknologien interessant, men lige så væsentligt er det, at batteriteknologien er helt fri for metallet litium. Kina står for 22 procent af al udvinding og 70 procent af al forarbejdning af litium. Et litium-frit batteri er derfor en oplagt chance for, at Europa kan gøre sig til relevant inden for produktion af elbilbatterier.

Levetiden er også et område, som gør saltbatteriet særligt interessant. Mange elbilbatterier har i dag en levetid på 1.500-2.000 ladecyklusser. De 10.000 ladecyklusser i et natrium-ion-batteri betyder, at batteriet holder meget længere end selve elbilen. Dermed kan batteriet genanvendes til for eksempel batterilagringssystemer, efter det er brugt i en elbil.

Batteriets største ulempe er dens energitæthed på 165-176 Wh/kg, som er i den lave ende ligesom LFP-batterierne. Den lave pris opvejer dog for dette, sådan at bilproducenterne alligevel kan opnå en høj rækkevidde på +500 km ved at øge batterikapaciteten, uden at bilen bliver for dyr.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Vil du vide mere om de forskellige batteriteknologier såsom LFP, NMC, solid state og natrium-ion-batteri? Se stor guide til fordele og ulemper ved batteriteknologier.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Refusion af elafgiften – hvordan gør man?
Sådan passer du bedst på elbilens batteri