Nu kommer europæiske LFP-batterier
Der produceres mange elbilbatterier i Europa, men de er alle af typen NMC (nikkel-mangan-kobolt), men nu sættes kursen ind mod produktion af de billigere og bedre LFP-batterier (litium-jern-fosfat).
Se også: Disse elbiler gør det bedst i test
Ny gigafabrik skal sikre Stellantis billige elbiler
CATL og Stellantis har officielt påbegyndt byggeriet af deres fælles, kæmpestore LFP-batterifabrik i den lille spanske by Figueruelas nær Zaragoza. Projektet, som blev annonceret for næsten et år siden, repræsenterer en samlet investering på 4,1 mia. euro.
Batterifabrikken skal producere de billige LFP-battericeller og -moduler, der skal anvendes i små og billige elbiler fra Stellantis – den store multinationale bilkoncern, der står bag mærker som Peugeot, Citroën, Peugeot, Opel og ejer 51 procent af Leapmotor International.
CATL, som er verdens største batteriproducent, sender omkring 2.000 kinesiske arbejdere til Spanien for at hjælpe med opførelsen af batterifabrikken, da den spanske region mangler ekspertisen.
Projektet forventes at skabe 3.000 direkte arbejdspladser i Spanien. Fabrikken skal stå helt færdig i marts 2028 og får en produktionskapacitet på 50 GWh om året. Det svarer til omkring 667.000 elbiler med et 75 kWh LFP-batteri eller 1 mio. elbiler med et mindre 50 kWh LFP-batteri.
Tidligere meldinger har gået på, at fabrikken allerede kan begynde at producere de første LFP-batterier i slutningen af 2026.
Se også: Statistik og salgstal for elbiler i Danmark
Slut med Kina-afhængighed i batteriproduktion
Stellantis og CATLs satsning på europæisk producerede LFP-batterier er vigtig af flere årsager. For Stellantis’ vedkommende vil det gøre koncernens elbiler meget mere interessante, end de er i dag. Stellantis bruger allerede LFP-batterier i enkelte elbiler såsom Citroën ë-C3 og Leapmotor B10, men de kommer fra Kina.
Ved at bruge LFP-batterier fra Europa vil europæiske bilmærker få meget nemmere adgang til de billige LFP-batterier. Da højvoltsbatterierne udgør en stor del af elbilernes samlede pris, vil det betyde billigere elbiler. Billigere elbiler vil være dem mere tilgængelige for dem, der ikke kan eller vil ofre +150.000 kr. for en ny elbil.
For den europæiske bilindustri er skiftet til LFP-teknologien helt afgørende. Ved at producere LFP-batterier i Europa gør de europæiske bilproducenter sig mindre afhængige af Kina og reducerer samtidig transporttiden og transportomkostningerne betragteligt. Helt fri af Kina bliver europæerne dog ikke i første omgang, i og med kinesiske CATL er med til at opføre den spanske batterifabrik.
Der er dog også andre LFP-batterifabrikker på vej i Europa. Morrow Batteries har længe haft et mål om at begynde LFP-produktion i Norge i stor skala i 3. kvartal 2025, men det er endnu usikkert, om det er sket. Også ElevenEs har haft en pilotproduktion i Serbien siden 2023, men når CATL og Stellantis går i gang i 2026, bliver det i en helt anden skala.
Volkswagen, via batteriselskabet PowerCo, vil også producere LFP-batterier i Europa til brug i kommende billige elbiler såsom Volkswagen ID. Polo, ID.1, Cupra Raval og Skoda Epiq.
Se også: Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Fordele og ulemper ved LFP-batterier
Vil du vide mere om LFP-batterier? Se fordele og ulemper ved LFP-batterier.
Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027