Nyt svovl-batteri lover længere rækkevidde og lavere pris
Stellantis har rundet et hjørne med litium-svovl-teknologien (Li-S), som lover at halvere prisen pr. kWh, forbedre opladningshastigheden med 50 % og veje betydeligt mindre. Sidstnævnte er godt for effektiviteten og køreegenskaberne.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Billigere og bedre elbiler med svovl-batteri
Det nye batteri udvikler Stellantis i samarbejde med Zeta Energy, som blev grundlagt for at udvikle litium-svovl-batterier i 2014 og har arbejdet på dem lige siden.
Det vigtigste ved det nye batteri er den mængde energi, det kan lagre i forhold til sin vægt, kendt som den gravimetriske energitæthed.
Fordelen ved et NMC-batteri er en højere energitæthed, mens LFP-batterier anses for at være mere sikre og langtidsholdbare og bruger billigere, mindre miljøskadelige elementer. Litium-svovl lover det bedste fra begge verdener og kræver hverken nikkel, mangan, kobolt eller grafit.
Den anden store del er anoden. En af de første prototyper på litiumbatterier havde en anode af litiummetal, som i teorien giver mulighed for ultrahurtig opladning og høj energitæthed.
I betragtning af at en batteripakke kan udgøre 40 % af prisen på en elbil, har det nye batteri potentiale til at gøre elbiler væsentligt billigere.
I mellemtiden har Stellantis netop annonceret et joint venture med verdens største batteriproducent, kinesiske CATL, for at bygge en fabrik i Zaragoza i Spanien, der skal producere LFP-batterier.
Stellantis siger, at de nye batterier vil være at finde i elbiler i deres forskellige bilmærker inden 2030.
Se også: Disse elbiler gør det bedst i test
Perspektivering
Den hurtige batteriudvikling skaber usikkerhed for elbilkøbere, da nye teknologier hurtigt kan forældes og mindske bilens værdi. Derfor er privatleasing lige nu en oplagt løsning, da det fjerner bekymringer om værditab.
Læs mere om fordelene ved privatleasing af elbil.
Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Hvorfor vælge elbil?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027